GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 16

Rede ter gelegenheid van de 84e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

tatie de neiging heeft geschiedenis te construeren. En deze kritiek moet zo plaats vinden, dat God door het woord zijn macht over de geschiedenis bewijst, „indem er der Macht der Geschichte durch Befreiung zu seiner Gegenwart ein Ende setzt" ^^. Slechts op die manier wordt recht gedaan aan de eschatologische spanning, welke de apocalyptiek ons inscherpt, zoals dat het geval is in Luthers leer van de twee rijken als grondstructuur van zijn theologie ^*. Fuchs is bijzonder fel in zijn uitlatingen. Hij verwijt aan Kasemann hegehanisme ^^ en zegt dat bij hem de openbaring bestaat in stellige waarheden, in leerstellingen over God en zijn verhouding tot de mensen ^®. Ook als Kasemann in een artikel „Zum Thema der urchristlichen Apokalyptik" ^^ op Ebeling en Fuchs reageert, worden de zaken ongekend scherp gesteld'"'. De interpretatoren moeten maar eens van de historicus leren hoe vreemd de geschiedenis is en welk een eerbied men voor haar behoort te hebben. Het voert alleen maar tot kortsluiting te denken dat wat in het verleden gebeurd is valt onder de categorieën van het objectief 35 idem, 240 v. 3* idem, 241. In de leer van de twee rijken wordt de wet die de liefde vraagt, maar waar zonde, dood en duivel mee manipuleren, pas in het evangelie veilig gesteld. Intussen is er een spanningsverhouding tussen wet en evangelie, waarin het evangelie niet alleen tegenover zonde, dood en duivel staat, maar ook tegenover de wet. Construeert men vervolgens de verhouding tussen Historie en Geschichte analoog aan die tussen wet en evangelie, dan worden de historische problemen onbelangrijk, zodra het op „Theologie" (het evangelie!) aankomt. ^•^ Fuchs, „Über die Aufgabe ...", 250. Hoe belangrijk de rol van de wijsbegeerte is, blijkt ook uit de opmerking van H. Conzelmaim, „Randbemerkungen zur Lage im ,Neuen Testament'", Evang. Theol. 22 (1962) 225—233; 233 over Kasemanns art. „Gottesgerechtigkeit bei Paulus", Zeitschr. f. Theol. u Kirche 58 (1961) 367—-378: „Droht auch hier die Verwandlung der Theologie des Wortes in Heilsontologie?" Overigens vermoedde Conzelmann in dit art. van Kasemann terecht „eine Wiederholung der Polemik Schlatters gegen Luther". 38 Fuchs, „Über die Aufgabe . . . " , 254. Zie aldaar ook de vergelijking van Kasemann met D. F . Strauss en 257 de typering van Kasemanns ontwerp als „die Geschichte des Urchristentums offenbarungspositivistisch fassen". Fuchs acht de apocalyptiek, waar Kasemann over spreekt, niet „die Mutter", zoals Kasemann zei, „sondern der Feind aller an Jesus selbst orientierten Theologie", a.a., 249. 39 Zie aant. 16. *" Om een indruk te geven van de felheid der discussie volgt hier een specimen: „Erheitert hat es mich, dass ich ,die Offenbarung zu jeweils untergehenden Offenbarungskonzeption', etwa in der ,Erwartung eines Wutanfalls des Weltenrichters' machen und nur .masslose Traurigkeit' übrigbehalten soil. Polemik in allen Ehren, zumal zwischen Freunden! Aber nur mit Knüppeln geht es doch nicht, auch wenn nicht immer ein Florett zur Verfügung steht. Einen Wutanfall kann ich mir wohl bei E. Fuchs, aber nicht beim Weltenrichter v o r s t e l l e n . . . " , Kasemann, „Zum Thema . . . " , 265.

14

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's