GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 115

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 115

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

nningscentrum De universiteit en de schrijver: H. Mullscli In oktober, november en december 1 994 wordt er aan de Vrije Universiteit te Amsterdam ruim aandacht besteed aan 'De ontdekking van de hemel' van Harry Mulisch. Manifestatie op 9 december 1994 Op 9 december 1 994 houdt het Bezinningscentrum een manifestatie waarop wetenschappers op thema's ingaan uit het werk van H. Mulisch, met name op thema's uit 'De ontdekkingvan de hemel' (1992). De manifestatie zal plaatsvinden in de Aula van de Vrije Universiteit, begint om 10.00 uur en bestaat onder meer uit drie lezingen (zonder discussie), waarin wetenschappers de vraag beantwoorden of zij in hun werk iets hebben aan de lezing van 'De ontdekking van de hemel'. Sprekers zijn theoloog-natuurkundige W.B. Drees, theoloog H. Haring en filosoof C.W.M. Verhoeven. Verder debatteren cultuurfilosoof H. Kunneman en cultuursocioloog A.C. Zijderveld over de vraag of 'het kloppend hart' (het geweten) uit de cultuur verdwenen is. Het geheel wordt besloten met een interview met H. Mulisch. De lezingen zullen worden afgewisseld door de uitvoering van composities voor cello en piano van Janacek, Saint Saëns en Schubert. Het voorprogramma 'De ontdekking van de hemel' kan als een spannend 'leesboek' worden gelezen. Het boek bevat echter verschillende lagen. Mulisch haalt het een en ander overhoop, waarover men bij snelle en oppervlakkige lezing overheen kan kijken. Treffende beschrijvingen van de jaren zestig, schilderachtige 'schetsen' van architectuur, filosofische

beschouwingen, kosmologische theorieën, vrij gedetailleerde beschrijvingen van ontwikkelingen op het gebied van de sterrenkunde en ga zo maar door. Om een breed publiek ook de mogelijkheid te gunnen om zich (voorzover mogelijk) een 'totaalbeeld' van het boek te vormen, komen in een waaier van activiteiten thema's aan bod die niet op 9 december zelf aan de orde kunnen worden gesteld. De volgende bijeenkomsten zijn geplant: 3 november 1 994, aanvang 16.00 uur, zaal lA-05 Prof.dr H. van Woerden (emeritus hoogleraar Astronomie aan de Rijksuniversiteit Groningen) over Astronomie over Westerbork en sterrenkunde in 'De ontdekking'. 10 november 1 994, aanvang 16.00 uur, zaal lA-05 Dr H.P. Blok (vakgroep Experimentele kernfysica Vrije Universiteit) over natuurkunde en muziek in 'De ontdekking' 1 7 november 1 994, aanvang 16.00 uur, zaal lA-05 Rabbijn drs E. van Voolen over aspecten van Joodse mystiek en getallenmystiek. 22 november 1 994, aanvang 1 6.00 uur, zaal 6A-05 Inleiding door W.j. Koole op de filmcyclus 'De Tien Geboden' van de Poolse regisseur Kieslowski. 7 december 1 994, aanvang 16.00 uur, zaal lA-05 Twee luchtige causerieën over twee hoofdpersonen van 'De ontdekking': Max Delius en Onno Quist door mr J. Donner, lid College van Bestuur van de Vrije Universiteit en Mulisch-deskundige.

vrije Universiteit

amsterdam

23 november en 30 november, aanvang 1 1.00-1 6.00 uur, zaal 5A-05 Vertoning op grootbeeld-televisie van de tien afleveringen van de 'Dekalog' van Kieslowski. 24 november van 1 4.00 - 1 7.00 uur, Kerkzaal van het Hoofdgebouw studiemiddag 'Taal en teken'. Gespreksleider: Pim Wiersinga, schrijver en journalist. Deelnemers: Rudi van Dantzig, choreograaf; Cox Habbema, directeur Stadsschouwburg en actrice; Jan van Vlijmen, directeur Holland Festival en componist; Armando, schrijver en beeldend kunstenaar; Leon de Winter, schrijver; Ad Zuiderent, dichter . Er zijn allerlei kunstvormen: schrijf- en dichtkunst, muziek, toneel, dans, beeldende kunst. Wat is het specifieke van iedere kunstvorm? Hoe verhoudt zich dat tot andere kunstvormen? Speelt in deze verhouding ook een tegenstelling een rol, misschien tussen sommige kunsten een onoverbrugbare? Heeft een en ander misschien ook een religieuze component (zie bijvoorbeeld Chaim Potok)? Waar gaat het om, als je uitspreekt en niet uitbeeldt, en andersom? Hoe beeldend je ook spreekt of schrijft, je distantieert je van de verbeelding die via materie en beweging loopt; en als je de laatste twee mogelijkheden gebruikt, houdt dit dan wellicht een bezwaar in tegen het gebruik van taal? En wat gebeurt er als je beide combineert, zoals in de theaterkunst? Of aan het dilemma lijkt te ontsnappen, zoals in de muziek? En als er diepgaande verschillen zijn, waar komen die vandaan? Uit verschillende religieuze achtergronden? Elke deelnemer introduceert kort haar of zijn kunst door er iets van te laten horen (band) of zien (video, dia's). •

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 115

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's