GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1995 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1995 - pagina 36

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Psychologie en Pedagogiek

De toekomst van de psychologie Onlangs bogen docenten en onderzoekers van de faculteit zich over de vraag hoe de toekomst van de opleiding psychologie eruit zou moeten zien. De sterk gegroeide aantallen studenten, de steeds maar weer terugkerende en steeds draconischer wordende bezuinigingen op de universiteiten, en de toenemende druk op wetenschappers om meer te publiceren en efficiënter en studentvriendelijker onderwijs te geven, maken het nodig de zaken eens goed op een rijtje te zetten. Om de gedachtenwisseling binnen de faculteit te bevorderen, heeft het faculteitsbestuur een serie colloquia belegd over de richting die de faculteit op wil met onderwijs en onderzoek. Het eerste, drukbezochte colloquium ging over de toekomst van de opleiding psychologie. Een van de inleiders, de hoogleraar Ontwikkelingspsychologie Willem Koops, benadrukte op de hem eigen provocerende wijze de noodzaak om 'back to basics' te gaan. Psychologisch onderwijs en onderzoek zijn versnipperd en volgen te veel de waan van de dag, aldus Koops. Hij bepleitte een vereenvoudiging van de structuur van de opleiding. Het onderzoek in de psychologie en de pedagogiek aan de Vrije Universiteit is momenteel ondergebracht in drie onderzoekscholen: EPOS (Experimenteel Psychologische Onderzoek School), ISED (Institute for the Study of Education and Development) en KLI (Kurt Lewin Instituut voor sociale en arbeids- en organisatiepsychologie). Parallel aan deze indeling van het onderzoek ziet Koops plaats voor slechts drie vakgroepen psychologie:

34

Functie- en Methodenleer (waarin ook opgenomen grondslagen en geschiedenis van de psychologie en methodologie en statistiek). Klinische en Ontwikkelings-psychologie (waarbinnen de aandacht uitgaat naar opvoeding, onderwijs, persoonlijkheid en therapieën), en Sociale en Arbeids- en Organisatiepsychologie. Koops was optimistisch gestemd over de mogelijkheden om de studierichting psychologie in de nabije toekomst drastisch te vernieuwen. Daarbij kan van doorslaggevende betekenis zijn, dat een afwisseling van de wacht aanstaande is, zo had Koops uitgerekend. De tien huidige structurele hoogleraren zullen vlak na elkaar, in een periode van slechts tien jaar (tussen 1 999 en 2009), met emeritaat gaan. De andere inleider, hoogleraar Psychonomie en toekomstig dekaan Andries Sanders, benadrukte het belang van onderlinge overeenstemming, solidariteit en samenwerking van psychologen en pedagogen. Sanders zag als voornaamste opgave voor de toekomst een kwalitatief goede opleiding voor veel studenten aan te bieden. Hij stelde voor om het onderwijs in twee niveaus op te splitsen. Het grootste deel van de studenten zou, op grond van hun propedeuse, toegelaten moeten worden tot een tweejarige postpropedeutische variant, die algemene psychologische en pedagogische kennis en vaardigheden op academisch niveau bijbrengt. Een minderheid zou geselecteerd moeten worden voor een vierjarige postpropedeutische variant, waarbinnen het accent zal liggen op het aanleren van onderzoeksvaardigheden en de voorbereiding op postdoctorale opleidingen, zoals het aio-schap en beroepskwalificerende cursussen. In de afsluitende discussie werd door

vrije Universiteit

amsterdam

de aanwezigen welwillend gereageerd op de boude ideeën van de beide inleiders. Terugkomdag oud-studenten Onderwijspedagogiek/Onderwijskunde Zoals bekend probeert de Vrije Universiteit de contacten met alumni te verstevigen. In het kader hiervan organiseren de onderwijspedagogen van de vakgroep Pedagogiek op vrijdag 2 juni aanstaande een terugkomdag voor oud-studenten Onderwijskunde/PDO/ Onderwijspedagogiek. Op die dag zal onder meer een aantal oud-studenten spreken over hun werk, maar er zal ook ruimschoots gelegenheid zijn voor sociale contacten met jaargenoten en vakgenoten uit andere jaren. Het programma en een inschrijvingsformulier voor de dag worden binnenkort verspreid onder de bij ons bekende adressen. Informatie: Bert van Oers, Vakgroep Pedagogiek, Van der Boechorststraat 1, 1081 BT Amsterdam, tel. (020) 444 8900. Bij beslissingen tellen niet alleen kosten en baten Peter Roelofsma, die het facultaire tijdschrift FOVEA oprichtte en jarenlang leidde, is in december 1994 aan de faculteit gepromoveerd op een onderzoek naar de factoren die een rol spelen in keuzen van mensen. Het blijkt dat we bij beslissingen over de toekomst niet een volstrekt rationele afweging van voor- en nadelen maken. Veel van onze dagelijkse dilemma's vereisen een afweging van onmiddellijke en toekomstige baten en lasten. Vaak moeten we keuzen maken, alledaagse of belangrijke, waarvan de gevolgen pas na langere tijd voelbaar zijn. Mensen moeten beslissen hoeveel opleiding zij zullen volgen, hoeveel zij

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

Revue 1995 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's