Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Revue 1995 - pagina 87

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Revue 1995 - pagina 87

2 minuten leestijd

Seksueel misbruik van jonge kinderen In de pers is veel aandacht besteed aan het promotie-onderzoek van de pedagoge Francien Lamers. De laatste tijd is duidelijk geworden dat seksueel misbruik van kinderen een zeer ernstig probleem is. Er wordt een en ander gedaan aan preventie (bijvoorbeeld de

campagne 'Over sommige geheimen moetje praten'), waarbij met name scholen worden ingeschakeld. Lamers laat zien dat onderwijsgevenden echter een minder belangrijke rol spelen als eerste signaleerders. Het zijn primair ouders en hulpverleners die vermoedens van seksueel misbruik gaan koesteren op basis van gedrags-emotionele en fysieke signalen van het kind. Uit Lamers' onderzoek blijkt dat dit soort signalen inderdaad vaak een serieuze aanwijzing zijn voor seksueel misbruik. Het aantonen van seksueel misbruik, vooral van zeer jonge kinderen, blijkt evenwel zeer moeilijk. Een verklaring (het verhaal) van het kind is vaak nodig om bescherming tegen verder misbruik te kunnen bieden. Het boek van Lamers biedt zicht op hoe en wanneer kinderen al dan niet over hun misbruikervaringen vertellen.

F. Lamers-Winkelman, 'Seksueel misbruik van jonge kinderen. Een onderzoek naar signalen en signaleren, en naar ondervragen en vertellen inzake seksueel misbruik', Amsterdam 1995, ISBN 90 5383 379 x. Meerperspectivisch onderwijs De pedagoge Sietske Roegholt onderzocht hoe leerlingen kunnen leren de betrekkelijkheid van (school)kennis en meningen in te zien. Zij introduceerde daartoe een nieuw onderwijsconcept: meerperspectivisch onderwijs. Hiermee benadrukt zij dat in moderne westerse samenlevingen meerdere, vaak tegenstrijdige manieren gangbaar zijn om de werkelijkheid te kennen. Uitgangspunt van de studie is dat kennis (ook wetenschappelijke of schoolkennis) altijd een bepaald perspectief op de werkelijkheid vertegenwoordigt. Dit betekent dat kennis niet los gezien kan worden van waarden. Perspectieven horen daarom niet beoordeeld te worden naar de mate waarin zij waar zijn (in de zin van de werkelijkheid weerspiegelend), maar wel aan de mate waarin zij behulpzaam zijn bij het verhelderen en oplossen van problemen en bij het zich zinvol oriënteren in de wereld. Doel is de leerlingen een

vrije Universiteit

constructieve houding ten opzichte van andersdenkenden bij te brengen. S. Roegholt, 'Meerperspectivisch onderwijs', Amsterdam 1995. Polderblindheid en reactietijden 'Polderblindheid' is een merkwaardig psychisch verschijnsel. Een autobestuurder die geruime tijd op een eentonige buitenweg heeft gereden, blijkt meer moeite dan anders te hebben om ingewikkelde verkeerssituaties in de stad te hanteren. Uit het promotieonderzoek van de psychonoom Sander Los blijkt dat dit niet, zoals algemeen wordt aangenomen, primair te maken heeft met de onzekerheid die wordt opgeroepen door de grotere complexiteit van de aangeboden informatie. Het probleem zit veel meer in de plotseling toenemende noodzaak om voortdurend over te schakelen van de ene vorm van cognitieve activiteit naar een andere. Er is dus sprake van een fundamentele traagheid in het menselijke informatieverwerkend systeem. S.A. Los, 'On the origin of mixing costs. Exploring information processing in pure and mixed blocks of trials', Amsterdam 1 994.

• » • « ^H

tip !••

Hiititit

(e!

amsterdam

De faculteiten

illustratie uit 'Polderblindheid'

33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

Revue 1995 - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

PDF Bekijken