GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1997 - pagina 65

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1997 - pagina 65

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

gordijnen te halen, maar tot mijn verbazing viel dat erg mee. Ze zaten rustig te luisteren en wilden ook best nog wat doen." Er zijn ook lessen die minder gestructureerd verlopen. "Dat vind ik heel vervelend. Je moet proberen om streng te zijn en aandacht te eisen. Je moet het overwicht bevechten, telkens opnieuw." "Iedereen zegt dat het eerste jaar het zwaarste is", vervolgt ze. "Ik merk dat ik de routine mis die andere leraren wel hebben in het voorbereiden en geven van de lessen. Leerlingen houden er geen rekening mee dat iemand nieuw en onervaren is. Op de lerarenopleiding leer je hoe belangrijk het is datje precies weet watje wilt gaan doen. Dus niet tijdens de les twijfelen, maar met voortvarendheid doen watje in je hoofd hebt. Jij moet de touwtjes in handen hebben. En als het dan goed gaat, is dat geweldig." Paula's leven ziet er nu totaal anders uit dan toen ze nog studeerde. "Vroeger zat ik dagenlang op mijn kamer of op de studiezaal teksten te bestuderen. Nu ben ik op een heel

andere manier met mijn vak bezig. Ik moet mijn kennis aan leerlingen overdragen, die geen vanzelfsprekend ontzag hebben voor de oudheid met hoofdletters. Als ik een verhaal vertel, bijvoorbeeld over slavernij, komen ze heel direct met hun mening. Dat vinden ze stom, gemeen of racistisch. Ik probeer duidelijk te maken dat ze het misschien wel begrijpen als ze zich verplaatsen in de gedachtewereld van die tijd. Anderzijds heeft hun reactie ook iets heel verfrissends." Hoewel ze haar kamer in een studentenhuis heeft verruild voor een gezellige benedenwoning aan een Amsterdams plein, is ze er financieel niet bijzonder op vooruitgegaan. "Het salaris van een beginnend leraar is laag, maar ik verdien het tenminste zelf. Dat heeft wel wat. Ik weet niet of ik mijn hele leven voor de klas zal blijven staan. Je hoort wel dat leraren op hun veertigste zijn opgebrand, maar daar zie ik op de scholen waar ik werk niet zoveel van. Voorlopig denk ik niet aan stoppen. Ik begin net."

"Vrijdagavond is lieilig" Wouter Ordelman (27) zit ontspannen, pilsje in de hand, op inet ball<on van zijn ruime woning aan een woonerf in Amstelveen. De afgestudeerd geoloog aan de VU heeft een goede baan als assistent-projectleider bij het marktonderzoeksbureau Trendbox BV. Werk dat in verste verte niet met geologie te maken heeft. Wouter Ordelman

vrije Universiteit

amsterdam

Kersverse Alumni

11

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's

Revue 1997 - pagina 65

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's