GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1998 - pagina 90

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1998 - pagina 90

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Visies op juridisch onderwijs In een recente editie van het Nederlands Juristenblad (nr 22, 29 mei 1998) geven Schoordijk en de Utrechtse docent A.W. Jongbloed in hun artikelen hun visie op het juridisch onderwijs. Jongbloed bericht dat de decaan van Yale een boek heeft geschreven, 'The Lost Lawyer', dat in de VS veel stof heeft doen opwaaien en aanleiding heeft gegeven tot een breed debat over de juridische opleiding aldaar. Kernpunt van de discussie is dat de Law Schools hun studenten niet alleen theoretische kennis en praktische vaardigheden dienen te onderwijzen, maar hen ook ethische normen en waarden horen bij te brengen. Rond ditzelfde thema is in het begin van de zeventiger jaren in de VS een brede discussie gevoerd, die leidde tot toegenomen variatie in onderwijsvormen. Naast de sleetse case method (waarbij studenten een rechtsgebied leren kennen door uitvoerige analyses van jurisprudentie (nu met kracht

36

bepleit door de decaan van Yale), ontstond onder meer de clinical legal education. Ook in Nederland ontstond in die jaren grote belangstelling voor de plus- en minpunten van de juridische opleidingen. De Nederlandse Juristen Vereniging (NJV) wijdde er in 1972 de jaarvergadering aan. In dezelfde tijd werden door studenten in de universiteitssteden rechtswinkels opgericht. Eén van de pre-adviseurs van de NJV, Crombag, had op een rondreis in de VS de problem method ontdekt en legde dat ten gronde aan het onderwijsmodel van Maastricht. Toen ook studenten aan onze faculteit uit maatschappelijke bewogenheid tot de oprichting van rechtswinkels overgingen, zagen Verburgh, De Ruiter en Rutgers de mogelijkheden van clinical legal education en kwamen in 1973 met steun van onder meer het faculteitsbestuur (Kooijmans en Terwee-van Hilten) tot de instelling van het keuzevak Rechtshulp VU. De VU toonde daarmede een visie en werkkracht die elders ontbrak. Nu, 25 jaar later, bestaat Rechtshulp VU nog steeds en nog altijd is het een keuzevak met enthousiaste studenten. Het zou echter onjuist zijn daaruit af te leiden dat het denken over de juridische opleiding sinds 1973 heeft stilgestaan. In 1991 - het jaar waarin het NJB een speciaal nummer wijdde aan de juridische opleiding - is het onderwijsprogramma bijvoorbeeld grondig herzien en werd een onderwijscoördinator aangesteld. In 1992 werd internationalisering een belangrijk aandachts-

vrije Universiteit

amsterdam

punt, en sinds 1993 wordt de studie jaarlijks geëvalueerd en vinden er aanpassingen plaats. In 1 997 kreeg het verwerven van juridische vaardigheden een belangrijke plaats in het onderwijsprogramma. De actieve instelling van de faculteit zal zeker hebben bijgedragen aan de uitstekende kwalificaties, verkregen bij de periodieke beoordelingen door de Onderwijsvisitatiecommissies en door Elseviers Weekblad/Nipo. Reeds geruststellend is de vaststelling in het visitatierapport van januari 1997: "De commissie is van mening dat de afgestudeerden de mr.-titel verdienen. Wat betreft kennis, vaardigheden en attitude voldoen ze aan de eisen, die aan afgestudeerde juristen gesteld mogen worden en is het civiel effect bereikt", maar werkelijk hartverwarmend is de mededeling: "De studenten die de commissie heeft ontmoet maakten allen een gelukkige en tevreden indruk." Opmerkelijk is overigens dat momenteel ook sterke aandacht is voor verbetering van het onderwijs in het hoger beroepsonderwijs. Met een forse inhaalslag pakt men de zaken daar radicaal aan: er is aandacht voor de mogelijkheden van 'probleemgestuurd' onderwijs en er wordt sterk de nadruk gelegd op zelfwerkzaamheid van de studenten. Dr. F. Meijers, onderwijsadviseur en voorheen verbonden aan het Onderwijskundig Centrum van de Universiteit Twente, heeft zes kenmerken van een krachtige leeromgeving geformuleerd, die hieronder beschreven staan.

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's

Revue 1998 - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's