GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1999 - pagina 78

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1999 - pagina 78

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ter type zonnecellen. De snelle reactie van de systemen op licht kan mogelijk ook worden toegepast als snelle optische schakelaar in de micro-elektronica. Laserpulsen van slechts enkele femtoseconden zijn ook nodig om het verloop van reacties van vrije moleculen te kunnen volgen. De groep Fysische chemie van prof.dr. Steven Stolte onderzoekt hoe de reactie van in een elektrisch veld gerichte moleculen afhangt van hun oriëntatie ten opzichte van het oppervlak. Prof. Stolte is samen met prof. Lenstra betrokken bij onderzoek naar het chaotisch gedrag van halfgeleiderlasers. Structuren in het chaotisch gedrag kunnen een rol spelen bij het coderen van informatie die door glasvezels wordt verzonden. Een toepassing zou kunnen zijn beveiliging van transacties op het Internet. Ook het onderzoek van de onlangs binnen de divisie Scheikunde tot hoogleraar Toegepaste laserspectroscopie benoemde prof.dr. Cees Gooijer vindt plaats in het laserlaboratorium. Er wordt naar gestreefd dit onderzoek, net als het werk van Schmidt, deel te laten uitmaken van het nieuwe thema Bètacomplexiteit, waarin de divisie Natuurkunde en Sterrenkunde, de divisie Scheikunde en de faculteit Biologie zullen samenwerken. De onderzoeksgroep van prof. Gooijer zal onder meer de vouwing van eiwitten gaan onderzoeken. Eiwitten zijn schakels van zo'n honderd aminozuren. In de levende cel vouwen ze zich altijd op dezelfde manier op, binnen ongeveer een 24

seconde. Bij willekeurige beweging zou de vorming van deze configuratie minstens duizend jaar duren. De gebeurtenissen in de eerste milliseconde spelen een sleutelrol. Dankzij moderne laserapparatuur is mogelijk geworden hiernaar onderzoek te doen. Prof. Gooijer gebruikte lasers al langer voor analytisch chemisch onderzoek. Virtueel voetbal NederlandZweden De snelle ontwikkeling van netwerktechnologie in het algemeen en de explosieve groei van het Internet in het bijzonder heeft onder meer geleid tot een grote belangstelling voor het meten in gedistribueerde (meet)systemen. Hierbij kan men bijvoorbeeld denken aan het meten van verontreinigingen of het monitoren van de toestand van spanningsnetwerken op nationale schaal en ook aan (software) 'agents' die het Internet afzoeken. Communicatie kost tijd. Vandaar dat in gedistribueerde systemen altijd een afweging gemaakt moet worden welke informatie 'lokaal' wordt verwerkt en welke kan worden doorgegeven. Een van de voordelen van een gedistribueerd systeem is dat het een hoge mate van robuustheid heeft: informatie is redundant voorhanden. Een van de nadelen van een gedistribueerd systeem is dat men niet op alle plaatsen tegelijk fysiek aanwezig kan zijn. Wil men interactie hebben met een dergelijk systeem, dan zal dat voor een groot deel 'op afstand' moeten. Voordeel is dat onnodig reizen wordt voorko-

vrije Universiteit

amsterdam

men en gebruik van dure apparatuur kan worden gedeeld. Het is wel noodzakelijk dat de mens ook op afstand op een natuurlijke manier moet kunnen werken met een dergelijk gedistribueerd systeem. Vanuit de kunstmatige intelligentie is het voetbalspel aangedragen als uitdaging voor de volgende generatie systemen. Vragen zijn hierbij hoe een collectief gedrag en tactiek kan worden ontwikkeld tussen de individuele spelers van een team. Het onderzoek wordt verricht in simulatie en met echte systemen. Bij de simulatie correspondeert elke speler met een computerprogramma, terwijl de toestand van het spel - en de spelregels - afgedwongen worden door een apart programma (de server). Jaarlijks wordt de vooruitgang gemeten tijdens een grote conferentie op het gebied van de kunstmatige intelligentie (IJCAl). Hoe zou een mens nu kunnen omgaan met een dergelijke simulatie? Aan deze vraag is door medewerkers van de afdeling Natuurkundige informatica (NI) in de afgelopen maanden hard gewerkt. Daarvoor gebruiken zij een zogenaamde 'virtuele werkelijkheid', die bij het rekencentrum SARA staat. In deze GAVE wordt met behulp van vier projectieschermen een 3D optische illusie opgeroepen. Alle simulatieprogramma's, die de acties van spelers doorrekenen, worden in de GAVE als echte spelers getekend. Men kan, behangen met een paar trackers die de bewegingen volgen, meespelen met het simulatiespel. En omdat de toestand van Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Revue | 108 Pagina's

Revue 1999 - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Revue | 108 Pagina's