Revue 2000 - pagina 92
waarnemer als het ware ondergedompeld wordt in de driedimensionale scene. Deze onderdompeling is - per keer - maar voor een zeer beperkte set van mensen (max 6) te realiseren; • een grote-wandprojectie. Het gaat hier om een twee- of driedimensionale afbeelding, die met name geschikt is voor grote groepen mensen. Als eerste universiteit in Nederland zal de VU zo'n wand op de Campus realiseren. In de VS bestaat zo'n wand bv al in Princeton (zie:http://www.es.princeton.edu/omnimedia/ • gewone PCs (ook laptops), die steeds krachtiger worden en 3D visualisatie kunen ondersteunen. Voor Cave en PC's wordt van bestaande apparatuur gebruikgemaakt; de grote-wandprojectie en de koppeling tussen de systemen zal in het kader van dit project worden gerealiseerd. De onderwijskundige meerwaarde ontstaat wanneer men de views van de systemen aan elkaar koppelt. Op dat moment kunnen docenten of studenten het viewpoint voor de anderen bepalen. Bijvoorbeeld: de docent in de CAVE wijst aan wat hij belangrijk vindt en simultaan kan een groot aantal gebruikers
30
op de diverse media zijn beeld volgen. Hierdoor is zowel differentiatie naar leerdoel mogelijk als naar (grootte van de) doelgroep. Primair toepassingsgebied voor dit project zijn de medische wetenschappen. In de nieuwere medische technieken spelen visualisatie en beeldverwerking onveranderlijk een grote rol. Minimale invasiechirurgie (met minicamera's) is daar misschien wel het duidelijkste voorbeeld van, maar technieken als MRI zijn ook ondenkbaar als men niet kan beschikken over visualisatie. Een van de mijlpalen van de integratie van visualisatie is de Digital Man, die (tezamen met zijn vrouwelijke tegenhanger) op CD beschikbaar is. Overigens is de onderwijskundige vernieuwing die met dit project beoogd wordt, niet beperkt tot de nieuwe opleiding Medische Natuurwetenschappen. In de bestaande opleidingen die door de Faculteit der Exacte Wetenschappen worden verzorgd zijn tal van onderwijselementen waarin interactieve visualisaties kunnen worden toegepast. Dat betreft met name de afstudeerrichting Fysica van Leven in de natuurkunde opleiding, de afstudeerrichting Wiskunde met Levenswetenschappen en de opleiding Farmaceutische Wetenschap-
vrije Universiteit
amsterdam
pen. Ook in de diverse basisopleidingen zal de nieuwe onderwijstechnologie een plaats krijgen. De faculteit verwacht dan ook dat dit project voor het gehele onderwijs een belangrijke impuls tot vernieuwing zal betekenen. Meer informatie zal beschikbaar komen op de websites van het MultiVLA project: www.icto.vu.nl/MultiVLA en www.oc.utwente.nl/MultiVLA.
Thema: Vrouwen in de Exacte Wetenschap Deze revue is gewijd aan vrouwen in de wetenschap. Als bijdrage aan het thema volgen interviews met een hooglerar, een universitair docent en een aio. Over Moleculaire Chaperonnes, Proof Checking en Supergeleidende Multilagen. Maar ook over het belang van weten watje wil, de rol van voorbeelden en mentoren bij het kiezen voor werk in de wetenschap en het bekleden van een wetenschappelijke functie als iemand die deel uitmaakt van een minderheid. In de volgende Revue vindt u een interview met Frances Bracier, hoogleraar Kunstmatige Intelligentie.
Revue
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Revue | 124 Pagina's