GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2001 - pagina 46

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2001 - pagina 46

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Letteren Besluitvorming in vergaderingen: een conversatieanalytisch onderzoek

Er bestaan veel ideeën over vergaderen en besluitvorming in organisaties. Je hoort nogal eens dat het allemaal minder, sneller en beter kan. Maar wat zie je nu daadwerkelijk gebeuren als je vergaderingen gedetailleerd, beurt-voor-beurt bestudeert? Ten eerste blijkt dan dat besluiten veel vluchtiger van aard zijn dan we geneigd zijn aan te nemen. Bovendien verschilt het per organisatiecultuur welke gespreksprocedure wordt geïnterpreteerd als besluit. Ten slotte is te zien hoe vaardig en subtiel managers met hun taalgebruik kunnen manoeuvreren om de mogelijkheden voor besluitvorming af te tasten en besluiten te beïnvloeden. Deze thema's komen aan de orde in het proefschrift Besluitvorming in vergaderingen. Organisaties, interactie en taalgebruil<, waarop Marjan Huisman op 16 januari 2001 aan de Faculteit der Letteren is gepromoveerd. Voor het onderzoek zijn twaalf vergaderingen van drie managementteams in de top of subtop van drie grote Nederlandse organisaties opgeno-

men op video. Verder zijn de vergaderdeetnemers geïnterviewd over hun visie op de besluitvorming. Er is gewerkt volgens de methode van de conversatieanalyse, met aanvullingen vanuit de bedrijfskunde en de antropologie. Hieronder een schets van de onderwerpen van het boek. Vluchtigheid en organisatiecultuur Veel besluiten die participanten in vergaderingen nemen zijn niet onmiddellijk aan te wijzen: ze zijn niet als concrete uitingen in de interactie te zien en hebben veelal een vluchtig karakter. Een besluit komt tot stand in een uitwisseling van meer gespreksbeurten en is dus een gezamenlijke interactionele constructie. Een voorbeeld. In het onderstaande fragment, uit de directievergadering van een iCT-bedrijf, vraagt Henk (Commercieel Directeur van een van de regio's van de organisatie) of zijn medewerkers overuren kunnen schrijven voor een avondbijeenkomst die staat gepland. Jaap is algemeen directeur. Jan is manager personeelszaken.

vrije Universiteit

amsterdam

Gebruikte symbolen: [ overlappende spraak [naam] veranderde termen i.v.m. privacy (.) een korte pauze (2) 2 seconden pauze -^ toon omhoog > versnelling < kijkt naar

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Revue | 128 Pagina's

Revue 2001 - pagina 46

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Revue | 128 Pagina's