Revue 2002 - pagina 8
evenswetenschappen
Hoe IDO/VU bijdraagt aan de kwaliteit van het studiehuisonderwijs
"Ook docenten kun je nog wel wat bijbrengen" Het Instituut voor Didactiek en Onderwijspraktijk (IDO/VU) doet meer dan alleen leraren opleiden. In samenwerking met scholen in de omgeving van de Vrije Universiteit wordt er ook wetenschappelijk onderzoek gedaan, met als doel de lespraktijk op middelbare scholen te verbeteren. Dat is, zeker sinds de invoering van het studiehuis, hard nodig. Want ook leraren moeten wennen aan de nieuwe organisatie van het onderwijs, waarbij het gaat om actief en zelfstandig leren.
aron: Anje Kirsch
joop van der Schee
6
vrije
Universiteit
amsterdam
Revue
"Een leerling had de volgende vraagstelling voor zijn profielwerkstuk bedacht: 'Hoe zijn de Verenigde Staten van Amerika geworden zoals ze nu zijn'?" Joop van der Schee, ad-interimmanager onderzoek bij het IDO/VU, moet er een beetje om lachen. "Dat kan natuurlijk niet; dat onderwerp is veel te breed. Maar veel leerlingen komen met dit soort wijde, brede vraagstellingen aanzetten." Sinds de invoering van het studiehuis moeten leerlingen in de hoogste klas van havo en vwo een profielwerkstuk maken. Een soort meesterproef, waarin ze kennis en vaardigheden uit een of meer vakken van hun profiel moeten combineren. Voor leerlingen met het profiel economie en maatschappij bijvoorbeeld, houdt dat in dat het werkstuk elementen uit de aardrijkskunde, de geschiedenis en/of de economie moet bevatten. Het onderzoek van IDO/VU is erop gericht om de kwaliteit van de profielwerkstukken te verhogen. Dat wordt gedaan door zowel de leerlingen als de docenten bepaalde onderzoeksvaardigheden aan te leren. "Want ook de docenten kun je op dat vlak nog wel wat bijbrengen", weet Van der Schee. "Docenten in het voortgezet onderwijs zijn namelijk meestal niet gewend om onderzoek te doen, een onderzoeksvraag te formuleren. Vroeger was dat ook minder nodig; toen ging het er vooral om datje de leerstof helder kon overbrengen. Maar in het studiehuis moeten de docenten hun leerlingen begeleiden bij het actief en zelfstandig leren. Wij kijken hoe ze dat zo effectief mogelijk kunnen doen." Van der Schee, zelf van huis uit leraar aard-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002
Revue | 112 Pagina's