GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1917 - pagina 103

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1917 - pagina 103

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

FARRAGO 89

Als een dreigend spook doemt dan in Frankrijk de

revolutie op, het kan niet anders. Maar het is te groot en

te stout, het vernietigen in één luttele seconde van al wat

rijpte in den loop van zoovele eeuwen. Het was te groot

voor één volk, en het schrok van zijn eigen stoutmoedigheid.

In zulk een tijd nu aanschouwde Beethoven het levens­

licht, als de ideale kunstenaar liet hij dit alles op zich

inwerken (ziedaar zijn beteekenis) en voelde het innerlijk

mede. In zijn muziek worstelt hij mee met de groote vragen

der menschheid; dat bezielt hem tot zijn geweldige schep­

pingen, hierin rust het geheim van zijn titanische kracht.

Kunstenaar en kunstwerk zijn hier in den volsten zin des

woords één. D e toonkunst neemt deel aan het rijke menschen­

leven: ziedaar de daad van Beethoven!

* *

*

Het is hier de plaats, een korte karakteristiek te geven

van de ontwikkeling der muziek vóór Beethoven. Het is als

een onmisbare achtergrond voor deze hoofdfiguur. Echter

moeten we ons vanzelf beperken tot diegenen van zijn

voorgangers, die een onmiddellijken invloed op hem uitge­

oefend hebben.

Muziek is de meest onstoffelijke van alle kunsten Hegel

noemt haar direct geest, ziel, »die unmittelbar für sich selbst

erklingt und sich in ihrem Sich vernehmen befriedigt fühlt«.

Een schoone gedachte is het ook, muziek beweging te

noemen. ') Beweging als ze is, beweegt ze iets, n.1. de

menschelijke ziel. D e zielebewegingen beeldt ze dus uit, of

wel de stemmingen der ziel, en het groote geheim zal

altijd blijven, hoe de kunstenaar toch de stemmingen der

ziel in muziek omzet. Voor Beethoven was de muziek »die

Vermittelung des geistigen Lebens zum sinnlichen«. Zijn ge­

^) Vgl. ook Fritz Volbach, Beethoven. Weltgeschichte in Karakterbildern.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's

Studentenalmanak 1917 - pagina 103

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's