Studentenalmanak 1928 - pagina 117
EN DE IDEE VAN DEN KULTUURSTAAT 109
een rol. Doch de draagwijdte der reohtsgedachte is star
uitwendig gefixeerd tot de afgrenzing der individualistisch
gevatte vrijheidssferen. De rechtsgedachte mag op bepaalde
levensterreinen niet doordringen. Het is de oud-liberale
rechtsbeschouwing, welke de maatschappelijke krachten
vrij spel wil laten in een ongebreidelde contractsvrijheid,
het is die rechtsbeschouwing, die uitwendig passend op
een bepaalde historische situatie van het staatsieven, zijn
aanhangers in radelooze verlegenheid brengt, weuineer de
machtige historische bewegingswetten de bakens van het
getij verzetten. Het is de rechtsbesdhouwing zonder inner-
lijke levenskracht, zonder innerlijken adeldom, een machte-
looze pruttelende oude, die geen toekomst meer heeft en
bij een verandering van het historisch tijdsbeeld haar
steun zoekt in een beginselloos conservatisme. Een conser-
vatisme, gelijk zich dit reeds bij Kant's liberale volgelingen
Rotteck en Welcher zou openbaren.
Tenslotte is de derde mogelijkheid deze, dat men de
universaliteit der rechtsgedachte als een goddelijk souve-
reine gedachte handhaaft, doch in die reohtsgedacihte zelve
den immanenten wezenszin erkent, welke de universaliteit
des rechts haar zin-begrenzing geeft in de souvereiniteit in
eigen kring, verankerd in de belijdenis, dat de rechtsge-
dachte haar eigen souvereinen kring heeft, waarnaast tal
van andere wetsgedachten evenzeer hun binnen eigen
souvereinen kring universeelen goddelijken zin ontplooien.
Ziehier de consequentie van het Calvinistisch leerstuk
der souvereiniteit in eigen kring, dat niet in de hiunanis-
tische rede met haar absolutistisch continuïteitsprinciep,
doch in de belijdenis der goddelijke souvereiniteit is ge-
grond.
Vóór wij deze laatste opvatting nader gaan uiteenzetten,
moeten wij een oogenblik aandacht wijden aan de moderne
leer van den rechtsstaat, die in de universaliteit der rechts-
gedachte een compromis zoekt te treffen tusschen de souve-
reiniteit des rechts en de moderne idee van den kuituur-
staat.
In de kultuurstaatsidee breekt het htunanistisch persoon-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's