Studentenalmanak 1928 - pagina 171
O U D E SCHILDERKUNST GEBASEERD IS 161
De verdere ontwikkeling van de moderne ktmst bleek in
de lijn van Cézanne te liggen, (Dat v, Gogh geen school
maakte is niet bevreemdend, daar zijn vormgeving geheel
met zijn individualiteit vergroeid was.) De uitgraving van
algemeene, mathematische harmonieën, iwaarmee Cézanne
in principe reeds begonnen was, werd nu door het opkomend
cubisme met onverbiddelijke, fanatieke strengheid doorge-
voerd. Kende de luminist niets anders dan het licht, de
cubist erkent slechts den mathematischen vorm. De steeds
verdere losmaking van de werkelijkheid herhaalt zich thans
op de nieuwe basis der innerlijke aanschouwing en verwer-
king der natuur, op analoge wijze als bij 't impressionisme
en luminisme op de basis der (uiterlijke) waarneming was
voltrokken. Gelijk in 't impressionisme eerst de werkelijk-
heid in z'n reëele lichtverschijning, d, w. z, met zijn andere
verschijningsqualiteiten, was gebracht, daarna echter in 't
luminisme de dingen zelf niet anders dan als licht, dus
zonder hun andere verschijningsqualiteiten, gegeven wer-
den, zoo ook werd in 't cubisme na het vatten van de werke-
lijkheid in de mathematische vormen, daarna die werke-
lijkheid zelf niet anders dan als (abstracte) vorm gegeven.
Zoo kwam voor de absolute hiërarchie van het licht, de
absolute hiëerarchie van den vorm in de plaats. In de
abstracte verwerking der van de werkelijkheid afgetrokken
vormschemata nu overschreed het cubisme ten slotte de
grenzen der schilderkunst, die in 't luminisme nooit geheel
weggevaagd waren, waar het ten slotte zóó ver ging, dat
in de schilderij geen enkele reëele natuurvorm meer zicht-
baar was (het z.g. abstract cubisme), zoodat de schilder-
kunst hier zichzelf ophief en vlakdecoratie werd.
Zoo ging het cubisme in z'n consequente doorvoering aan
zichzelf te gronde. Dat hier inderdaad een acuut exces
(van een in zichzelf gezond principe) zich voordeed, waarin
de kunst onmogelijk verder leven kon, blijkt wel klaar uit
het feit, dat de kunstenaars die de eerste, oorspronkelijke
stuwers waren van dit noodwendig proces, na het uiterste
doorloopen te hébben, met de steriliteit van hun abstractie
braken en zich weer open stelden voor het natuurbeeld.
11
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's