GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 185

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 185

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mog'en wij dit dus aannemen, anderzijds moeten we niet

vergeten, dat de fotografie een kunst is van geheel eigen,

apart karakter.

En hier naderen wij tot de kern van de zaak: wij moe-

ten thans vaststellen, wat dat eigen karakter, wat het

wezen is der fotografie.

Ten onrechte meent men vaak, dat de bedoeling van de

fotografie is: een natuurgetrouwe weergave te maken van

het gefotografeerde onderwerp. Dit moge het geval zijn

bij de toepassingen der fotografie in techniek en weten-

schap — en op dat gebied is zij dan ook ongeëvenaard —;

het gaat geenszins op bij de kunstfotografie.

Want — ik herhaal het nogmaals — het gaat hier niet

om de dingen zelf, maar om de erachter liggende idee, de

erin verborgen gedachte. Het is n.1. veelal zoo, dat een

motief zoo verborgen ligt in zijn omgeving, dat daardoor

de aandacht van de eigen „inhoud" en het eigen schoon van

dat motief wordt afgeleid door die omgeving.

De taak van de fotografie is nu, zulke motieven — en

het zijn er zeer veel — als het ware uit hun omgeving te

lichten, ze zelfstandig weer te geven, zoodat het aparte,

typeerende ervan naar voren komt.

En het is de taak van den fotograaf, deze „schoonheid

m het dagelij ksch leven" op te zoeken en weer te geven.

Daarom kunnen we dan ook zeggen, dat het wezen der

fotografie eenerzij ds ligt in de abstracttie, en daardoor

anderzijds in de concentratie.

Eenerzij ds in de abstractie: n.1. van de werkelijkheid.

Want de fotografie abstraheert van het leven, van de drie-

dimensionale ruirateweergave, van de kleur en soms ook

van de voorstelling van het motief zelf.

Waar in geen geval van geabstraheerd kan worden is:

de idee van het motief. Want die is het essentieele van

de foto.

Dit abstraheerend karakter der fotografie komt wel het

sterkst tot uiting in de z.g. fotomontage, die, ^zooals be-

kend, vaak voor reclamedoeleinden wordt gebruikt; zij

heeft echter ook nog een ander, hooger doel: door haar is

177

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 185

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's