GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1947 - pagina 193

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1947 - pagina 193

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

begrip „wereld". De wereld staat als niet-goddelijk tegen-

over God.

Vriendschap der wereld is de bijbelse uitdrukking voor sae-

cularisme. Er is een mogelijkheid te abstraheren van God en

de eeuwigheidsvraag en een kind van deze wereJd te zijn,

deze wereld lief te hebben en wat in deze wereld is, te leven

in de in zichzelf rustende «indigheid.

Deze poging zonder God te leven is aangewezen op twee

richtingen, want de kosmische werkelijkheid heeft twee polen:

ik en wereld; bewustziji; en werkelijkheid. Daarmee zijn de

twee mogelijkheden gegeven die 't saecularisme geven kan.

Er is de platonische vorm van het saecularisme met 't geloof

aan het eeuwige ik, aan de ziel, die de eeuwigheid in, zichzelf

draagt, 't autonome ik.

De andere vorm is deze, die de natuur absoluut maakt, waar-

uit het saecularisme van de moderne techniek is voortge-

komen.

Karl Heim definieert het saecularisme zo: het is de vorm,

waariii de gevallen wereld zich op daemonische wijze op de

plaats van God wil zetten.

In deze bedeling tussen val en uiteindelijk herstel zal deze

saecularistische beweging altijd weer openbaar worden.

Wanneer wij dit alles overzien hebben wij verschillende

trekken van, het saecularisme en 't saeculariseringsproces

ontmoet. Altijd is 't een poging om zonder God te leven, om

God uit te schakelen, opzettelijk of onopzettelijk. Inderdaad

heeft Karl Heim gelijk, dat dit saeculariseringsproces in de

historie twee richtingen, heeft gehad, 't Kan zich oriënteren

naar 't ik en naar de wereld, 't Kan werken met 't persoonlijk

heidsideaal of met het wetenschapsideaal der natuurweten-

schap en techniek. Op de eerste richting legt Kraemer de

nadruk, op de tweede v. d. Leeuw.

't Is juist, dat er een brede levenshouding is ontstaan,

waarbij reflectie nauwelijks een rol speelt en alleen een prac-

tijk overblijft zonder God, zonder geloof, zonder religie. En

dat daarbij de mens maatstaf wordt voor alle dingen.

Maar willen wij het saeculariseringsproces ten volle verstaan,

dan zullen wij toch moeten vasthouden, dat saecularisatie

177

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Studentenalmanak | 258 Pagina's

Studentenalmanak 1947 - pagina 193

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Studentenalmanak | 258 Pagina's