Studentenalmanak 1947 - pagina 188
hij beheerst alles en maakt het tot object om ten slotte zichzelf
op de koop toe te geven. De hoogste glorie van den gesaecu-
lariscerden mens is de quasi'bescheiden constatering, dat hij
zelf eigenlijk niet anders is dan een rad in het geheel. Hij
plaatst alles, ook zichzelf. Hij is geheel mens en daardoor
geen mens mieer, maar een stuk techniek, een stuk begrip.
Vanuit het gezichtspunt der religie wordt dit alles nog veel
erger. De gesaeculariseerde mens maakt alles tot zijn wereld,
waar zijn onaantastbaar bewustzijn tegenover staat. Zijn
lichaam, zijn driften, zijn gevoelsleven, alles beeft hij prijs-
gegeven. Maar ondertussen is hij het, die dat alles doet. De
gesaeculariseerde mens heeft zijn bewustzijn tot schepper
gemaakt.
W a n n e e r we dit overzien, ontdekken we, dat het saecula-
riseringsproces God overbodig maakt en uitschakelt. En dat
er verder overblijft een wereld, die principieel beheersbaar
is, door rationele, technische krachten. De gesaeculariseerde
mens is dan de mens, die zich afsluit en beveiligt tegen de
inbreuk van onberekenbare, irrationele machten (zowel god-
delijke, als natuurlijk-elementaire); die zich met zijn verstand
op deze aarde een veihg en geriefelijk tehuis zal schep-
pen (steeds veiliger, daar er immers vooruitgang is) en die in
dodelijke ernst doel van zichzelf is geworden.
Hiermee echter zien we tevens de beperktheid van de om-
schrijving, die V a n der Leeuw geeft: ze heeft eigenlijk slechts
in het oog, wat men noemt den burgerlijken mens, de burger-
lijke levenshouding, die ongetwijfeld een onderdeel is van
onze gesaeculariseerde wereld, maar toch niet meer dan dat.
De hedendaagse reacties tegen de burgerlijke levenshouding
zijn allesbehalve reacties tegen de saecularisering.
Naar de omschrijving van v. d. Leeuw wordt alles „wereld"
in de zin van het hanteerbare, ons onderworpene of althans
van wat door ons te onderwerpen en te gebruiken is. Dan is
saecularisatic volkomen diesseits-Gesinnuncf.
Een levenshouding waarbij Gods werkelijkheid. Zijn bestaan,
Ziin regering eenvoudig vergeten zijn. Er is geen plaats voor.
't Komt in de gedachten niet eens op. Dat is wel de meest
verbreide vorm van saecularisme, die geen onrust, geen
172
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Studentenalmanak | 258 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Studentenalmanak | 258 Pagina's