GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1964 - pagina 185

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1964 - pagina 185

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

logiseerd" worden? Immanent is noodzakelijk om de aanhangers te

overtuigen! Ja. Hiertoe is een beschouwing van de standpunten van

Kuyper en Colijn nodig.

Nu is een Groen-Kuyper-Colijn interpretatie een even voetklemachtige

bezigheid als een Marx-Lenin-Stalin-, of zelfs een Sukarno-interpretatie.

Slaan wij echter „Ons Program" van Dr. A. Kuyper (4e druk, 1e van 1878)

op pag. 325 op: „Ste/t men zich namelijk op het valsche, onhistorische en

ongoddelijke standpunt, dat de mensch macht heeft om door combinatiën,

die hij willekeurig ten uitvoer brengt, een rijk, en in dat rijk een natie, te

vormen dan natuurlijk is er tegen vereenzelviging van Moederland en Kolo-

niën geen afdoend bezwaar uitdenkbaar" . . . ,,menschelijk geknutsel" . . .

„revolutionair systema" . . . „en dat derhalve elk rijk begrensd is door de

natuurlijke straallengte van het aldus gevormd nationaal leven" dan valt

hiermee ook vanzelf elk denkbeeld van mogelijkheid weg, om een Dajakker

en een Fries, een Atjehnees en een Drentenaar als rijksgenoten van eenzelfde

rijk in een organisch verband samen te vatten". Zij (vormen) ,,elk een eigen

en een ander organisme, door herkomst en historie, d.i. door Gods ordinantiën,

gescheiden . . ." Kuyper trekt daar een aantal konklusies voor praktisch

bestuur uit voor die tijd en konkludeert, dat de Indonesiërs nog niet

rijp zijn voor zelfbestuur.

Kuyper verzet zich dan expliciet tegen de konservatieve en liberale

politiek, die op exploitatie en kolonisatie neerkomt, zijnde zonde tegen

het achtste gebod. „En schier onder zwaarder oordeel nog valt het zijdelings

exploiteren van een ander volk, door dwang aan te doen aan zijn oeconomische

instellingen. Immers, dat is tegenover geheel een natie bezondigen aan dezelfde

schuld, die men ten opzichte van enkele personen ,,in slavernij houden"

noemt, d.i. aan een ander de vrije beschikking over zijn persoon te ontnemen

en hem te noodzaken, dat hij profijt van zijn arbeid afsta aan ons" (pag. 331).

Op pag. 332 kiest gij dan voor het voogdijstelsel „c: om het in de toekomst,

zoo God dat wil, het innemen van zelfstandiger positie mogelijk te maken".

Kuyper was de leider van een onderdrukte volksgroep - de gerefor-

meerde en a.r. kleine luyden - . Hij kon dus alle begrip opbrengen voor

de Indonesiërs, die eveneens onder de duim gehouden werden. Tevens

gebruikte hij het vraagstuk - en zijn radikale visie - als een antiliberaal

185

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's

Studentenalmanak 1964 - pagina 185

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's