GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1965 - pagina 146

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1965 - pagina 146

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

/

zoeken naar een levensinhoud. Het spel was veeleer doel dan middel.

Het valt niet te ontkennen dat deze wijze van vormen, ook in ons corps

in het verleden zeer grote verdiensten heeft gehad. Anderszijds moet bij

dit binnen eigengestelde regels experimenteren een grote vrijblijvend-

heid t.o.v. de maatschappij worden voorondersteld. Voorts gaat men uit

van een persoonlijkheidsideaal dat, mogen wij de krant geloven, zoal

niet riekt, dan toch wel aan bederf onderhevig is.

Terecht schrijft Van der Snoek ,,De akademicus als maatschappelijk

leider breed en alzijdig en met een grote culturele belangstelling, is

een tot het verleden behorend ideaaltype geworden; thans is de plaats

van de intellectueel een beperkte, hij is een functie in het geheel, hij

staat er niet meer boven, hij leeft er midden in. Zijn kennis is beschik-

bare kennis, zijn taak een beperkte taak. De student die dit weet, is

er zich van bewust dat hij studeert voor een maatschappelijke positie

die bescheidener is dan voorheen. De alzijdigheid wordt door hem met

scepsis tegemoet getreden. Hij heeft een afkeer van tradities die niet

meer kunnen leven in zijn toekomstbeeld."

Het is verleidelijk om terugwijzend op het goede uit het verleden de

huidige problemen geheel en al toe schrijven aan een veranderde men-

taliteit bij gelijkblijvende omstandigheden, om vervolgens elke concessie

aan deze mentaliteit af te wijzen.

Ik geloof echter dat de huidige praktijk redenen te over geeft om zich

af te vragen of de middelen die wij immer voor onze ,,educatie" hebben

gebruikt, nog wel relevant zijn.

De kern is dacht ik niet te vinden in de veranderde mentaliteit.

De veranderingen waarmee het georganiseerde studentenleven de

laatse jaren geconfronteerd wordt, zijn fundamenteler. Zij vloeien,

zoals ik in het voorgaande heb pogen uit een te zetten, voort uit een

geringere vrijblijvendheid t.o.v. de maatschappij.

Of men dit een ongunstige ontwikkehng vindt of niet, zij zal als feit

geaccepteerd moeten worden. Men zal haar zelfs moeten honoreren wil

men zijn taak en functie in het Universitaire bestel blijven vervullen.

structuur

Dit heeft gevolgen voor de structuur van ons studentenleven, met na-

me voor de plaats en functie van de sociƫteit daarin.

146

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965

Studentenalmanak | 400 Pagina's

Studentenalmanak 1965 - pagina 146

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965

Studentenalmanak | 400 Pagina's