GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 6

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Moet de natuurkunde-docent neutraal en efficiënt de natuurt kundige methoden onderrichten óf mag hij, tegen het streven naar studieduurverkorting in, langdurig bij lacunes in de theorie stilstaan, omdat hij weet hoe ongunstig de invloed is, die op de hedendaagse mens uitgaat van de opvatting, dat de natuurkunde wel moeilijk is, maar in principe met haat formules alles verklaart? Moet een aanstaand leraar aan een middelbare school dit alles tijdens zijn universitaire studie niet horen en meebeleven? Of moet hij alleen maar zijn vak leren met het gevolg, dat hij later bij zijn leerlingen, onbewust van het kwaad dat hij sticht, dekinderlijke verwondering over de natuur wegneemt en vervangt door uitsluitende bewondering van de menselijke prestajHBn wetenschap en techniek? als: De V.U. is niet de enige universiteit, waar wetenkritisch wordt beoefend, maar docenten aan de V.U. iben een extra drijfveer: Zij weten hoe funest de invloed van kritiekloze wetenschap is voor de doorwerking van het evangelie van Christus in onze westerse samenleving. Zij hebben een extra motief om er op toe te zien, dat de studieduurverkorting en de studieverandering, waarover men regelmatig in de krant kan lezen, de wezenlijke kwaliteiten van het hoger natuurwetenschappelijk onderwijs niet aantast ten behoeve van de economie. Nog één vraag. 7.0 zouden er nog wel meer vragen te stellen zijn. Wij moeten onszelf echter tenslotte nog deze ene vraag stellen: Functioneert de V.U. inderdaad — op de colleges, in de werkgroepen, in haar verschijning naar buiten — op de wijze als boven werd gesuggereerd óf zijn dit idealen, waarvan in de praktijk niets terecht komt? Als ik hierop „neen" moest antwoorden, zou ik het schrijven van dit stukje niet op mij genomen hebben. Toch wil ik ook geen tevreden „ja" laten en en er dan een streep onder zetten. Het is beter, dat dit vraag blijft voor ieder, die aan de V.U. meewerkt, niet voor de docenten, maar ook voor de studenten, die tenterk in de meerderheid zijn en voor een groot deel het e karakter van de universiteit bepalen. Wat brengen ij van huis mee? Komen zij alleen maar aan de V.U. studeren, zij ook op een christelijke kleuterschool, lagere en midre school geweest zijn? Of leeft er onder hen iets van een hoefte om te proberen wat je met het evangelie als bron van piratie in de studietijd en daarna in de maatschappij kunt doen ? Als het christelijke achterland van de V.U. door welvaart en tevredenheid met zichzelf zulke studenten niet meer zou o|v leveren, zou de V.U., hoe ook gerespecteerd en geaccepteerd (bijna 100 % subsidie!), haar wezenlijke karakter verliezen. Daarom hoop ik dat het studeren aan de V.U., ook in de natuurwetenschappen, een keuze blijft en nimmer wordt tot „een uitgemaakte zaak". Prof. dr. Joh. Blok Foto's ; collegezaal binnen en buiten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's