GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 95

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 95

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

van hen geleidelijk aan in betere doen zijn geraakt. Met de groei van hun kerk is ook hun sociale positie gestegen en zeker in een Latijnsamerlkaans land is degene die door begin dient te zijn en als zodanig dienst- eigen inspanning (of door Gods zegen, zoals baar aan die samenleving. Maar zulk een de pinkstergelovigen plegen te zeggen) omengagement eist van het gewone gemeente- hoog is geklommen, weinig geneigd kritiek lld niet weinig, want maatschappelijk en- te oefenen op de structuur van de maatgagement mag natuurlijk nooit ten koste schappij. gaan van het kerkelijk leven en van de per- Tenslotte wordt de pinksterbeweging gesoonlijke omgang met God. Misschien is karakteriseerd door een theologische denkdaarom de Iglesia Wesleyana zo mystiek van wijze die weliswaar weinig gesystematikarakter. Men wil zich niet verliezen In seerd Is en juist daarom nog allerlei opemaatschappelijke activiteiten. Misschien ningen heeft naar wat de bijbel te zeggen ook groeit ze daarom niet zo snel als de heeft over de maatschappij (ik herinner aan andere kerken: de eisen die ze haar leden de Iglesia Wesleyana), maar in haar huidige vorm op zijn zachtst gezegd weinig uitstelt zijn wel erg hoog. We kunnen natuurlijk uit onze comfortabele nodigt tot een kritische houding t.a.v. de positie wel een mooi verhaal houden over maatschappij. Weliswaar wordt de maatpolitiek en maatschappelijk engagement, schappij als 'vuiligheid' integraal verworpen, maar we moeten dan wel bedenken hoe maar de wortel van het kwaad wordt gemoeilijk het is een boodschap levend te hou- zocht bij de individuele zondigheid en de den en uit te dragen die vreemd is aan de oplossing voor alle ellende dientengevolge samenleving en de cultuur waarin men leeft in de individuele bekering. en welke problemen het met zich meebrengt Ondanks alle revolutionaire activiteit in wanneer men zich dan toch, als het ware Chili bestaat er bij de pinkstergelovigen weerloos, zonder de bescherming van het weinig behoefte aan het soort theologen die bastion van de gemeenschap van gelovigen in onze samenleving zoveel opgang maken: in die samenleving begeeft om er dienst- een theologie van de revolutie van het baar te zijn. Voor ons ligt dat allemaal modernistische slag is voor de pinkstergelowat eenvoudiger, maar dat komt doordat vige een lachertje. Mensen die niet met onze situatie zo geheel anders Is: in Neder- graagte en overtuiging spreken over verzoeland zijn de ongelovigen christelijker en de ning van zonden door het bloed van Christus en niet weten van een leiding Gods in christenen ongeloviger. het persoonlijk leven, hebben hem niets te vertellen en kunnen daarom beter thuis 'Rechts' blijven. Wat de Chileense pinkstergemeente echter wel node mist zijn mensen die Niettemin blijft het volgens mijn overtuivanuit een goed-orthodoxe kijk op de mens ging juist dat het christelijk geloof te maken en zijn God wijzen op de noodzaak de heeft met het in samenleving, cultuur en wereld niet los te laten, maar vast wat tekepolitiek oprichten van tekenen van het nen van verzoening, levensvernieuwing en komend koninkrijk (ook al raken we dan de maatschappijvernieuwing op te richten. Het lasten die we anderen zouden willen oplegzijn de Buskessen en de Verkuyls die ze gen met geen vinger aan) en het is duidelijk missen. dat op dit punt de Chileense pinksterbeweging te kort schiet, hoe begrijpelijk het Het is jammer dat juist dit type mensen allemaal ook moge zijn. Behalve de reeds grotendeels ontbreekt in een theologisch gesignaleerde problemen speelt daar nog een instituut dat reeds jaren bestaat en zich onandere factor mee, die dit engagement moei- der meer ten doel stelt ook de pinkstergelijk maakt, namelijk het feit dat de leiders meente te dienen met theologische vorming. van de pinksterkerken in overgrote meerder- Juist omdat de meest Invloedrijke mensen heid politiek sterk 'rechts' zijn georiën- van dit instituut van het modernistische teerd. In dat opzicht is er een groot ver- slag zijn, zijn de mogelijkheden om het geschil tussen leiders en volgelingen. De stelde doel - het dienstbaar zijn ook aan reden waarom de dominees meestal rechts de pinksterbewegingen - te bereiken, bezijn, moet worden gezocht in drie ge- perkt. Als men moet concurreren met de gevenheden. Allereerst het feit dat voor de traktaatjes en bijbelcursussen van de Chileense pinkstergelovigen de vervolging Noordamerikaanse pinksterbeweging, die op om des geloofs wille nog vers In het geheu- het ogenblik veel invloed krijgt, dan moet gen ligt. De ouderen onder hen hebben er men in elk geval geen twijfel laten bestaan zelf nog onder geleden en ze gedenken vol over datgene wat voor de pinkstergelovigen dankbaarheid de inspanningen van de toen- het allerbelangrijkste is: de diepgevoelde malige radicale partij (een centrumpartij) om overtuiging dat zowel de individuele mens kerk en staat volledig van elkaar los te maken als de maatschappij slechts kan worden geen volledige vrijheid van godsdienst te ver- red door het bloed van het Lam, dat dus zekeren. alleen vla bekering de mens zijn bestemming lö de tweede plaats is er het feit dat velen kan bereiken. magazine

SIGMA COATINGS

Sigma Coatings BV is een bundeling van Pieter Schoen, Varossieau en Vettewinkel. Sigma Coatings heeft als werkterrein: verven, lakken en coatings voor alle toepassingen: scheepsverven, verven en lakken voor industrie en constructie, alle produkten voor huisschilder en doe-het-zelver, enz., enz. Sigma Coatings heeft 12 fabrieken in Nederland, vestigingen en verkooporganisaties over de gehele wereld met in totaal ruim 2.000 medewerkers.

Hoofdkantoor Amsterdamseweg 14, Uithoorn. Tel. 02975-72 22/32 5 1 , telex 13142 Sigma.

41

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 95

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's