GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 16

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

tan, waarin zij, als Moslims, onafhankelijk van de Hindoes konden leven. Hun migratie heeft een godsdienstige oorzaak. Hoewel velen van hen nog verwanten in India hebben, woont men over het algemeen met het hele gezin in de wijk.

installateur van: • centrale verwarmingsinstallaties • olie- en gasgestookte ketelinstallaties • airconditioningsinstallaties • technische leidingen in kantoorgebouwen, laboratoria, ziekenhuizen, tehuizen e.d.

NVA.T.I.B.A.-AMSTERDAM Nieuwe Prinsengracht 33-35

N A S K

makelaars in assurantiën en adviseurs voor praktijk financiering GRONINGEN LAAN VAN DE VREDE 1 R O T T E R D A M WESTERSINGEL 93

14

• Pathanen: de Pathanen waren voor hun komst naar Karachi zelfstandige boeren. In de dorpen waaruit zij afkomstig zijn hebben zij niet te maken gehad met andere etnische of godsdienstige groepen. Mede hierdoor en door het feit dat zij een aantal volkomen eigen cultuurelementen hebben, waarop zij zeer trots zijn (eigen taal, opvattingen over manlijkheid en dapperheid), zijn zij zeer op hun eigen groep gericht. Het gebrek aan grond heeft gemaakt dat zij hun dorpen verlaten hebben, sommigen al vóór 1947. Typerend hierbij is, dat vaak één of twee jongere leden van het gezin naar Karachi komen, waarna later eventueel andere, meestal ook jongere familieleden volgen. • Punjabi-Moslims: deze Punjabi waren over het algemeen kleine zelfstandige boeren die naar Karachi migreerden om hun levensstandaard te verbeteren. Voor 1947 hadden velen van hen contacten gehad met Sikhs en Hindoes en enkelen ook met christenen. Ze zijn op verschillende tijdstippen na 1947 naar Karachi gekomen, vaak eerst alleen, waarna later het hele gezin volgde. Ook zij hebben nog vele verwanten in de Punjab wonen. De Pakistaanse legereenheden die naar Bangia Desj werden gestuurd, om daar een eind te maken aan de afscheidingsbeweging, bestonden voornamelijk uit Punjabi, een bevolkingsgroep uit West-Pakistan. De inwoners van de stad Jessore in Bangia Desj koelden hun woede hierover op hun medeburgers, die afkomstig waren uit de Punjab en die in Jessore als kleine handelaren werkten. Een aantal van hen werd door een woedende menigte vermoord.

• Bengali: het merendeel van de Bengali in Azam Basti is afkomstig uit bergdorpen in Oost-Pakistan en heeft daar een zeer geïsoleerd leven geleid. Zij waren kleine boeren en hebben om twee redenen Oost-Pakistan verlaten: het ongunstige klimaat (tyfoons) en de geringe inkomsten uit de landbouw. Zowel door hun geïsoleerd verleden als door de eigen Bengaalse taal en cultuur, die in West-Pakistan een geheel nieuw element vormt, zijn zij zeer op de eigen groep gericht. De grote afstand tot hun gebied van herkomst maakt dat zij daarmee weinig contact onderhouden wat juist bij de Punjabi en Pathanen zo vaak wel het geval is. o Sindhi: de Sindhi behoren tot de autochtone bevolking van het district Sind waartoe Karachi behoort. Ze hebben altijd in of bij Karachi gewoond en waren voornamelijk kameeldrijvers en melkverkopers. Dat was dan een opsomming van verschillende groepen uit slechts één wijk. Drs. Van Pinxteren zegt dat de verschillende groepen groot wantrouwen vertonen tegen elkaar en vreemdelingen. 'De nieuwe immigranten vertrouwen alleen maar de mensen uit hun eigen dorp.' Drs. Manhave; 'Ja, maar ga maar na: dat grote Britse rijk is in stukjes gesplitst. Zo ontstond een situatie waarin provincies •konden kiezen tot welk land ze wilden behoren en ja, waar woont men nu eigenlijk? Bent u nou een echte Pakistaan? Ik kom eigenlijk uit Delhi. En u? Ik kom ook uit Delhi. En ik kom uit Uttar Pradesj. En wie komt er nu eigenlijk uit Sind? Ja, wie komt er uit Sind? Niemand. Die mensen zoeken nog steeds naar hun identiteit. Zo'n volk dat is er nog lang niet. Dat is iets dat komt.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's