GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 248

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 248

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

GOM B.V. verzorgt niet alleen het schoonhouden van het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit, gebouwen van de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit te Utrecht en de Erasmusuniversiteit te Rotterdam, maar van nog 550 grote gebouwen zoals: Stadskantoor Schiedam, De Doelen, Phs van Ommeren, Stokvis, Stationsgebouw Luchthaven Rotterdam, IHC Gusto, Internatio-Müller, Adriaan Volker, Nederlands Congresgebouw, A G O , Siemens, CBS, Openbaar lichaam Rijnmond, AMEV, CVI, DSM, CPC, Spoorwegbouwbedrijf, T N O , Martinihal, enz. Gebouwen door geheel Nederland Vakkundige en goed gemotiveerde leiding ter plaatse, modern arbeidsbesparend gereedschap en schoonmaakapparatuur en een volledig geplande werkorganisatie garanderen U een hoge schoonmaakprestatie en derhalve lagere schoonmaakkosten.

Gom GEBOUWEN ONDERHOUD MAATSCHAPPIJ

36

tel. 010-260134 Westvest 26-28, Schiedam

magazine

de militante houding van sommige zwarte predikers. Zwarte ttieologen van de twintigste eeuw raliclen dit aspect weer op. Dr. Cruz: 'Zowel Cone als vele anderen wijzen erop, dat de zwarte theologie van dit moment, een moderne vorm, een her-ontdekking bijna, is van wat er al was, vanaf het begin dat er op het westelijk halfrond zwarten als slaven werden gehouden. Geschiedenisboeken zijn niet betrouwbaar gebleken. We kijken daarom vooral naar de preken die in die dagen voor zwarten werden gehouden en pamfletten die voor hen werden geschreven. Dat is intrigerende lectuur. In Boston woonde bijvoorbeeld een zekere David Walker, een man die in alle opzichten een christen was, maar die tevens de kerk zeer krachtig aanviel omdat er van die kant niets werd ondernomen tegen de slavernij. Hij zei bijvoorbeeld: "Als jullie in opstand willen komen, houd je dan niet bezig met kleinigheden, want dat doen zij (de blanken) ook niet. Ze zullen er zeker niet voor terugdeinzen ons te vermoorden om ons er onder te houden. Daarom: als we een poging willen ondernemen vrij te worden, gaat het erom te doden of gedood te worden." Het is mogelijk dat hij met zulke uitspraken mede-inspirator is geweest van de slavenopstanden die in diejaren ontbrandden. Maar dezelfde man zei tegen de blanken in Amerika: "Doe je angsten en vooroordelen weg, verlicht ons en behandel ons als mensen en wij zullen je meer liefhebben dan we je nu haten" en hij voegde daaraan toe: "De blanken zullen zeggen dat dit niet mogelijk is, maar onthoud dat voor God alles mogelijk is. Deze bronnen van vroeger zijn voor mij erg opwindend omdat ze duidelijk maken, dat men toen al bezig was met twee dingen: gehoorzaamheid aan God, dat wil zeggen: dienstbaar zijn aan God en de wereld, en ten tweede met hun vrijheid. Het is eenvoudigweg niet waar, dat alle zwarte predikers, zoals wel wordt gezegd, serviel waren tegenover hun blanke meesters.'

Black Power VU-magazine uit het vermoeden dat er zeker kringen zullen bestaan, die zwarte theologie zullen verwijten het evangelie exclusief voor zich zelf op te eisen, vooral ook doordat iemand als Cone nadruk legt op het verband tussen zwarte theologie en de Black Powerbeweging, waarop dr. Cruz uitlegt, dat de doelstellingen van de twee bewegingen wel met elkaar te maken hebben, maar dat dat nog niet betekent, dat aanhangers van de verschillende Black Power-groeperingen automatisch zouden kunnen worden beschouwd als christenen of zichzelf als zodanig beschouwen. 'Zwarte theologie heeft allereerst te maken met christen-zijn en wordt daarin niet door andere bewegingen overlapt; wel kunnen we met de anderen samenwerken.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 248

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's