GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 40

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

stelde: "Het ogenblik van de waarheid is voor Zuid-Afrika gearriveerd". Nu moeten zij kiezen. Enerzijds kunnen zij de status quo trachten te handhaven, maar dan alleen tegen een verschrikkelijk hoge prijs, want dat zal onherroepelijk, en veel eerder dan men vaak denkt, leiden tot het losbarsten van de opgekropte frustratie en woede van de zwarte mensen, met alle rampzalige gevolgen vandien. Anderzijds heeft zij nu nog de optie om een wezenlijke onvervalste, radicale verandering van het Zuidafrikaanse staatssysteem teweeg te brengen, en daardoor een bloedbad te vermijden. Wat te doen vanuit Nederland Valt er vanuit Nederland wat te doen om Zuid-Afrikate bewegen tot het kiezen van genoemde tweede optie? Ik dacht dat men deze vraag zonder meer bevestigend zoudt kunnen beantwoorden. Nederland heeft nog steeds een zeer speciale betekenis voor Zuid-Afrika, en er wordt met de Nederlandse publieke opinie wel degelijk rekening gehouden. Wat zijn dan de middelen die wij hier in Nederland zouden kunnen aanwenden om (1) ZuidAfrika zo te beïnvloeden dat zij de weg kiest die daar tot een vreedzame en rechtvaardige oplossing zal leiden in eigen land en (2) de zwarte groeperingen te assisteren bij hun strijd om bevrijding en vrijheid? Er zou ongetwijfeld een hele lijst kunnen worden opgetekend. Ik noem er een paar van, die mij belangrijk lijken. Voorbeden en belangstelling. Boven heb ik reeds op het verzoek van ds. Botha en ds. Mettier aan de N.G.K. synode gewezen: ze vroegen om onze constante voorbeden en voortdurende belangstelling. En dit is inderdaad één van de belangrijkste middelen die Christenen tot hun beschikking hebben. We moeten deze zaak regelmatig in onze kerkdiensten en gezinsgodsdienstoefeningen betrekken. Er moet gebeden worden voor zwart en voor blank in Zuid-Afrika. Deze situatie van onheil, van gescheidenheid, verknechting, groeiende haat, achterdocht en vrees Johannesburg

38

moet vóór het aangezicht van de God van Afrika hebben ook geld nodig. Zij zien overal verzoening, bevrijding, liefde en vrede ge- om hen ten hemel schreiende situaties van bracht worden. Dit wordt van ons nadrukke- werkloosheid, armoede, honger, daklooslijk gevraagd door met name onze zwarte heid, ziekte. Ze doen wat ze kunnen via verzuidafrikaanse medegelovigen. scheidene projecten, maar ze zouden veel Actiegroepen. Zolang de situatie in Zuid- meer willen en kunnen doen ware het niet Afrika hetzelfde blijft moeten alle Neder- voor een gebrek aan geld. Ik ben er van overlandse actiegroepen die zich daar speciaal tuigd na wat ik heb gehoord en gezien zowel mee bezighouden hun activiteiten niet ver- in Zuid-Afrika als in Rhodesië, dat er een minderen maar intensiveren. Ik heb er al op grote behoefte is aan hulpverlening vanuit gewezen dat Zuid-Afrika wel erg gevoelig is Nederland en andere noordatlarxtische lanvoor de buitenlandse publieke opinie. De den op het niveau van kleine(re) projecten. regering bekommert zich buitengewoon hier- En ik ben er ook meer dan ooit de grote waarover, en is daardoor metterdaad te beïnvloe- de en noodzakelijkheid gaan inzien van de den (cf de maatregelen die zij nu neemt t.o.v. Kom over de brug actie, als een middel naast Dimbaza als gevolg van het vertonen van de vele anderen, om in de noden van mensen te film "The Last Grave of Dimbaza" onder de voorzien en hun leed te verlichten. naam "Zuid-Afrika Ongecensureerd" door Excuus: uiteraard moeten we nooit ophoude IKOR op de Nederlandse televisie). Bo- den met pogingen om structurele verandering vendien kent Zuid-Afrika geen perscensuur te bewerkstelligen, opdat armoede, leed en zodat de buitenlandse kritiek en openbare onderdrukking, waar ook ter wereld, met wormening snel en publiekelijk geregistreerd tel en al worden uitgeroeid. Maar men hoeft wordt. toch daarom niet op te houden met daarnaast Daadwerkelijk assistentie. Er is ook erg veel en gelijktijdig middelen aan te wenden om te doen op het niveau van de hulpverlening. mensen uit hun onmiddellijke nood te helpen, Alle zwarte leiders van de N.G. 'dochter- om mensenlevens te redden? Sommige (Nekerken' die ik heb gesproken hebben - met derlandse) tegenstanders van acties zoals geen enkele uitzondering - op het grote be- 'Kom over de brug' zeggen: dat geld is betekenis gewezen van de een- of meerjarige smet, omdat het uiteindelijk gekregen is via studies die verschillende van hun zwarte pre- en ten koste van de arme samenlevingen, dikanten en studenten in Nederland (hebben) waarvoor het nu bestemd is als hulpverlening. mogen volgen, en op het belang van de voort- Maar dan vraag ik: welk geld is dan niet besmet? Dat van de wereldontwikkehngsbank zetting van deze mogelijkheden. Het werd mij ook duidelijk dat er in Zuid- soms? Anderen beweren: dergelijke acties Afrika een groot respect bestaat voor de bevorderen de herverdeling van 's wereld Nederlandse theologie, en verschillende rijkdom niet. Maar die f 50.000.000 dan die mensen onder de zwarten en blanken hebben overgeheveld is van Nederland naar andere gepleit voor meer theologische geschriften die landen? Bovendien zou zo'n actie wel degespeciale betrekking hebben op de Zuidafri- lijk de redistributie van het rijkdom bevordekaanse situatie en een bijbelse-theologische ren wanneer het ingevoerd zou worden op fundering zou kunnen geven aan hun strijd basis van een bepaalde regelmaat - om de om bevrijding "zoals de geschriften van Ver- drie jaar bv. kuyl en de dissertatie van H. Wiersinga", heb- Als laatste beïnvloedingsmiddel zou ik de ben zwarte mensen mij gezegd). Ook dit zou mogelijkheid willen noemen, die de (Seneen belangrijke vorm van assistentie kunnen ding) N.G.K. de Nederlandse kerken hebben zijn. gevraagd: om druk uit te oefenen op de De N.G. Sendingkerk en de N.G. Kerk in machtige en invloedrijke Nederduits Gereformeerde Kerk. De N.G. Kerk heeft dermate macht en invloed in Zuid-Afrika, dat als zij ooit tot verandering zou komen, heel het land binnen de kortste keren 180 graden om zou draaien. Daarom moet de communicatie tussen deze kerken zo lang mogelijk open gehouden worden. Zuid-Afrika heeft niet veel tijd meer. Het uur is laat. De zwarte mensen worden geradicaliseerd veel sneller en veel meer dan grote aantallen blanke Zuidafrikaners wellicht denken. Hierover laat ik tot slot de "kleurling" predikant ds. H. Adonis aan het woord: ^ 'Ik wil graag tegen de Nederlanders zeggen, dat zij voor geen ogenblik moeten ophouden om druk uit te oefenen op de Zuidafrikaners, om het goddeloze apartheidsbeleid te veranderen. Want persoonlijk kan ik het niet meer houden, en dit geldt ook voor miljoenen anderen in dit land.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's