VU Magazine 1976 - pagina 144
uu magaüne 10
bot. \erteit het vierregelige gedichtje ons iat vvoorden de hacteriedragers van abstracte siedachten zijn en deze vormen de werkelijkheid niet. Het klinkt wat denigrerend uit de mond van Koestier en het 'OU inteeendeel alleszins de moeite waard 'iin te achterhalen wat Zen inhoudt en wat /en de nsvchologie te vertellen heeft, zovvel de officiële als de onofficiële. Maar dat kunnen we slechts terloops doen want '.ve gaan over de psychologie verder praten .•n dat neemt al ruimte genoeg in beslag. Herst wil ik nog even kwijt dat niet alles wat Jack van Belle in zijn TV-rubriek oprakelt tot Zen leidt. Was dat maar waar! (~>ver Zen haalt de officiële psychologie nog haar schouders op. maar mensen die in Vliegende Schotels, spoken e.d. geloven 'leeft ze al tientallen jaren geleden voor iek verklaard en dat met redenen omkleed. Waarom moet de TV uit van de officiële ,-isychologie en waarom doet niemand het? M.a.vv. waarom is de officiële psychologie 'o ongenaakbaar, hetgeen haar bijzonder mpopulair maakt, bovendien? Ter beantwoording van deze vraag moeten we ween waar de officiële en wetenschappelijk te noemen psychologie zich in feite mee bezig houdt te zamen met het hoe en •.vaarom. En dan blijkt dat er wel wat meer •noet worden geschrapt dan een paar tweeAckelijkse FV-programma's op de zondagi\(Hid.
Wijdse beeldspraak Fr was eens een aankomende student die in de veronderstelUng leefde dat, als je net het luiste instrumentarium maar diep -lenoeg graaft in hersenen de ..hec/rac/ing (in de ziel" vanzelf bloot zou komen te mgen. Het hoeft geen nader betoog dat Je psychologie (psyche = ziel) zich bezig Toüdt met iets dat niet hoorbaar, tastbaar •>l zichtbaar is. De psychologie is voor een iiroot deel metafysica en andersom, want de metafvsica is de leer der bovenzinnelijke dingen. Is dat bezwaarlijk? Neen. in nagenoeg alle ervaringswetenschappen bestudeert men onderwerpen die niet direkt voorhanden zijn, maar worden afgeleid uit anderen, wel zichtbare, aanwijsbare dinucn ot verschijnselen - b.v. winstmaxima'isatie (economie) of bipolariteit en elektrische energie (natuurkunde). Wel is hel
De bedrading van de ziel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976
VU-Magazine | 487 Pagina's