GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 367

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 367

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

magame 13 De rangorde van cliënt A

De doelstellingen van cliënt A

aan de onderzoeksafdeling van dit centrum verbonden); het Sluisinternaat en de Sociaal-Psychiatrische Dienst van de R.K. Stichting voor de geestelijke volksgezondheid. In elk van deze instellingen werden 25 cliënten — die aan het begin stonden van een behandeling — (totaal dus 75) èn hun hulpverleners geïnterviewd. Het was een karwei dat een halfjaar in beslag nam. Tijdens de interviews werd zowel van cliënten als hulpverleners gevraagd te formuleren wat ze zich bij de behandeling ten doel stelden (uit het onderzoek bleek, dat de cliënten daarvoor geen uren bedenktijd nodig hadden. Het gemiddelde in het Sluisinternaat lag het hoogst: 8,9 doelstellingen in 36 minuten, in de Sociaal-Psychiatrische Dienst het laagst: 6,5 doelstellingen in 46 minuten). Deze doelstellingen werden op kaartjes geschreven en daarmee ving een wetenschappelijk soort patience-spel aan, dat wil zeggen ze werden op verschillende manieren op volgorde gelegd: de cliënt bracht rangorde aan in zijn eigen doelstellingen; de hulpverlener deed het bij de zijne; de hulpverlener bracht vanuit hulpverleningsstandpunt een rangorde aan in de doelstellingen van de cliënt, zoals hij dacht dat deze het gedaan zou hebben; de hulpverlener bracht een rangorde aan in de doelstelling van hemzelf en die van de cliënt samen. Verder waren er dan nog: de rangorde die is ontstaan in de doelstellingen van de cliënt, nadat de hulpverlener het totaal van zijn eigen doelstellingen en die van de cliënt heeft gerangschikt en de rangorde in de doelstellingen van de hulpverlener nadat hij het totaal van cliënt en zichzelf heeft gerangschikt (uit die laatste rangorde kan worden afgeleid of de doelstellingen van de cliënt van invloed zijn op die van de hulpverlener).

Uitkomsten De uitkomsten van het onderzoek kunnen wellicht het duidelijkst (en het kortst) worden weergegeven door een aantal vragen die mevrouw Hageman zich bij het begin van het onderzoek stelde, te voorzien van de antwoorden die ze er, nadat alle bewerkingen waren gedaan, uitkreeg. Catechismusgewijsdus. Voorop ging de constatering dat de cliënten

— ik wil minder geëmotioneerd zijn, meer de dingen afstandelijk benaderen — ik wil afstand nemen van problemen zodat ik ze zelf weer kan overzien — ik wil minder vrees hebben voor wat mensen doen met mijn gevoel — ik wil graag tegenover mensen meer gevoel opbrengen — ik zou willen dat ik tijdens vakanties ontspannen op het strand kon liggen — ik wil minder alcohol gebruiken — ik wil het liefst de verhouding met mijn vriendin herstellen — ik wil een redelijk gesprek met mijn vriendin hebben

1 2 3 4

5 6 7

zijn rangorde

De doelstellingen van hulpverlener A — cliënt laten afreageren — cliënt zijn eigen positie laten beseffen — cliënt moet kunnen beslissen — cliënt helderder t.a.v. eigen problematiek laten worden — contact met vriendin uitstellen — na ontslag steunend contact verzorgen — cliënt tot rust laten komen — duur van het verblijf beperkt houden

1

2 3 4 5 6 7

Voorbeeld van uiteenlopende doelstellingen: in het bovenste lijstje staan de doelstellingen van een cliënt in volgorde van belangrijkheid, daaronder die van zijn hulpverlener. De doelstellingen van cliënt A — minder geëmotioneerd zijn — afstand nemen van problemen — minder vrees — meer gevoel voor mensen — tijdens vakanties ontspannen op het strand — minder alcohol — verhouding met vriendin herstellen — redelijk gesprek met vriendin

De rangorde van cliënt A

De rangorde van hulpverlener A

1 2 . 3 4

1 1 3 5

5 6 7 8

8 4 6 2

Nogmaals het lijstje doelstellingen van de cliënt met daarnaast de volgorde die de hulpverlener, vanuit zijn vak gezien, in de doelstellingen aanbracht. De doelstellingen van cliënt A

— minder geëmotioneerd zijn — afstand nemen van problemen — minder vrees — meer gevoel voor mensen — tijdens vakanties ontspannen op het strand — minder alcohol — verhouding met vriendin herstellen — redelijk gesprek met vriendin

De rangorde van cliënt A

1 2 3 4

De voorspelde rangorde van hulpverlener A

3 7 6 4 5 1 2

In de rechterkolom doet de hulpverlener een poging te voorspellen welke volgorde zijn cliënt in z'n doelstellingen heeft aangebracht. Links is te zien hoe die volgorde er in werkelijkheid uitziet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 367

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's