GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 183

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 183

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

m magazine 5

het niet meer kan rollen, dan is er een redelijke kans dat het ei heel blijft. Zo kwetsbaar als een ei is ook de mens en zeker zijn hoofd. Hoofdletsel is de meest voorkomende doodsoorzaak bij ongelukken. De autogordel dient vooral om te voorkomen dat het hoofd met een snelheid van 50 of 100 km per uur (afhankelijk van de snelheid van de auto) in botsing komt met de voorruit. Een dergelijke botsing heeft vaak een schedelbasisfractuur ten gevolge en zoals reeds werd opgemerkt, staat deze bovenaan de lijst van doodsoorzaken. De discussie over voordelen van de driepuntsgordel boven de heupgordel is vrijwel achterhaald. Zeker voor de bestuurder is een driepuntsgordel aan te bevelen om te voorkomen dat de romp met het stuur in botsing komt. Voor de passagiers is een heupgordel voldoende. De meeste auto's hebben alleen veiligheidsgordels voorin. Daar is de noodzaak het grootst. Het is echter geen overbodige luxe om ook de autoinzittenden op de achterbank dezelfde bescherming te bieden. Een autogordel heeft veel minder effect wanneer deze ruim zit. omdat in geval van een botsing het lichaam met kracht tegen de gordel botst en daardoor verwondingen oploopt. Een goed advies is om de gordel zodanig te bevestigen dat er nog juist een vlakke hand tussen de gordel en de borstkas kan worden gebracht. Men moet zoveel mogelijk ,.één" zijn met de auto. Bij automatische gordels bestaat dat probleem in mindere mate. De gordel voorkomt ook dat men bij een botsing uit de auto wordt geslingerd omdat het portier open springt. De overlevingskansen zijn dan gering. Na een botsing van enige betekenis, is het nodig om de oude gordels door nieuwe te vervangen. De banden moeten een zekere elasticiteit hebben (een keuringseis) en na een botsing is deze verloren gegaan. Een volgende botsing komt dan harder aan en geeft dus zwaardere verwondingen.

Ons autootje geeft ons precies dat brokje vrijheid, dat partje plezier, dat maakt dat we voort kunnen. We hebben er hard voor gewerkt maar nü genieten we d'r ook van. Mógen we alsjeblieft?

Wie een baby op schoot heeft mag er niet op rekenen dat het kind een botsing overleeft. De baby onder de goi del houden is fataal: het lichaam van de moeder veiplettert het kind. Hei kind los op schoot houden is eveneens levensgevaarlijk. Er is geen schijn van kans dat men het kind kan vasthouden bij een botsing. Het schiet ais een projectiel door de voorrui! Deskundigen waarschuwen ook tegen het veel gehoorde sprookje dat een gordel gevaarlijk is bij het te water raken van de auto. Juist dan geeft een autogordel meer veiligheid dan ooit. want als een auto te water raakt moet men z"n positieven bij elkaar houden. Elkt zwemmer weet hoe hard een klap op het water kan aankomen. De automobilist krijgt bij de aanraking van de auto met het water in feite een volledige botsing; te verwerken. Draagt hij geen gordel dan bestaat de kans dat hij een bewustzijnsverlies van enkele ogenblikken heeft en deze kunnen alfataai zijn. wani ze zijn juist nodig om zich snel uit d( zinkende auto te bevrijden.

Sluiting Maar kan de paniek niet oorzaak ziin dat men de sluiting niet snel los kar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 183

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's