GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 339

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 339

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

\^ magame 29

Beraad in Boston over Geloof, Wetenschap en Toekomst door Hans van Gerven 't MIT, 't Massachusetts Institute for Technology, is wereldberoemd. Om maar een voorbeeld te noemen: in 't begin van de jaren zeventig werd daar o.l.v. professor Dennis Meadows het Eerste Rapport van de Club van Rome gepubliceerd. Een pessimistisch rapport, waarin werd gesteld, dat bij ongewijzigd beleid de wereld spoedig ten onder zou gaan aan vervuiling, overbevolking, grondstoffenschaarste en energieproblemen. Als je er rondloopt, merk je dat je in een centrum loopt waar het neusje van de zalm bijeen is als het om intellect en technisch kunnen gaat. Studenten moeten aan zware toelatingseisen voldoen en moeten continu grote studieprestaties leveren. Een inzinking kost je je plaats. Afstuderen van het MIT betekent zekerheid voor de toekomst. Of je dat nu doet in kernfysica, bouwkunde of elektronica maakt niet zoveel uit. Onderwijs en onderzoek worden gefinancierd door het bedrijfsleven en de overheid. De grote financiële afhankelijkheid bij het onderzoek drijft wetenschappers soms in moeilijke situaties, ook in maatschappelijk gezien minder wenselijke. Zo zijn in het verleden verschillende typen gifgasbommen op het MIT ontwikkeld en vervolgens in Vietnam gebruikt.

Grote beduchtheid voor kernenergie De wereldraad van kerken had dit centrum uitgekozen om kerkmensen en wetenschappers met elkaar te laten praten. De bedoeling was dat gediskussieerd zou worden over de samenhang tussen geloof, wetenschap en de toekomst. Een en ander zou dan moeten gebeuren in het licht van een , Just, Participatory and Sustainable Society". Kortom een samenleving die op rechtvaardige wijze is georganiseerd, mensen betrekt in de besluitvorming en zorgvuldig omgaat met de natuurlijke bronnen (grondstoffen en milieu). De conferentie stond dus voor een niet geringe taak. Want wat is er allemaal de laatste eeuwen niet gebeurd op wetenschappelijk en technologisch gebied. Historisch gezien hadden de kerken nogal eens een weifelende en negatieve houding t.o.v. de wetenschap. Denk aan Galilei, die het zwaar te verduren kreeg van kerkelijke zijde toen hij zijn leer over de beweging van de aarde publiceerde. In de tijd na Galilei is er een ontwikkeling gekomen

Hans van Gerven, die als student politicologie in 1975 voor VU-magazine naar Engeland reisde om Schumacher (,,Small is beautiful") te interviewen, maakte als radioverslaggever van de IKON de conferentie mee die van 12 tot 24 juli in Boston door de Wereldraad van Kerken werd belegd over Geloof, Wetenschap en Toekomst. Op deze en volgende pagina's geeft hij een persoonlijke impressie van deze ontmoeting, waarin ongelooflijk veel brandende vragen (te veel) zijn overhoop gehaaid. Van de VU waren op deze conferentie aanwezig de nieuwe rector-magnificus prof. dr. H. Verheul, (natuurkundige), dr. A. Kouwenhoven (sociale ethiek economie) en de studenten M. H. Hilhorst (theoloog) en A. Boonstra (wiskunde). Van hun hand mag men in het volgende nummer nog bijdragen verwachten waarin dieper wordt ingegaan op wat zich afspeelde in de secties wetenschap en Geloof, Economische vraagstukken en Energieproblemen.

waarin wetenschap en technologie steeds meer een zelfstandige rol zijn gaan spelen. De kerken verloren hun greep, 't Bedrijfsleven zag zijn rol groter worden en financiert op dit moment samen met de overheid veruit het meeste onderzoek. De ontwikkelingen kregen hun eigen dynamiek en plotsklaps stonden we via een aantal industriële revoluties in de twintigste eeuw, met alle voor- en nadelen van dien. 't Zijn juist die negatieve ontwikkelingen die wetenschap en technologie tot een probleem maken en vragen oproepen, denk maar aan de bewapeningsindustie, de milieuvervuiling enz. Aan het eind van de zestiger jaren kreeg De Wereldraad door, dat wetenschap en technologie gebieden waren waar de kerken weer iets over moest gaan zeggen. Want kerk-zijn was niet alleen meer zondags naar de kerk gaan maar betekende ook in de week daarna iets. de wereldraad had via de afdeling Church and Society te kennen gegeven iets aan de problemen in de wereld te willen doen. Zo werden ontwikkelingssamenwerking, vluchtelingenhulp en antiracismeprogramma's centrale beleidsterreinen. Op al deze gebieden deden zich de gevolgen van wetenschap en technologie in meerdere of mindere mate voor. En ook onze eigen welvarende westerse maatschappijen kregen te kampen met algenoemde negatieve ontwikkelingen. De motor van de welvaart nl. de wetenschap en technologie moest maar eens onderzocht worden. Politiek Nu was er tijdens de konferentie tenminste één moeilijkheid steeds merkbaar en dat is het politieke karakter van het onderwerp. Het gaat bij wetenschap en technologie in feite om macht. Om een voorbeeld te noemen wie en wat zorgt ervoor dat kernenergie sterk wordt gepusht en dat onderzoek naar zonnenergie veel minder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 339

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's