GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 292

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 292

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

kijkers weg te lokken haar zijn programma omdat men anders voor een gigantische strop staat door het wegblijven van adverteerders. Smeekes schat dat men tenminste 25 % van de kijkersmarkt in Frankrijk, Duitsland, België en Nederland zal moeten veroveren om een in diverse talen ondertiteld commercieel satellietprogram winstgevend te krijgen (de route rechtstreeks naarde kabel is uiteraard goedkoper, maar die is reeds door minister Gardeniers afgegrendeld). In ieder geval zal een verlies van publiek de STER kunnen dwingen tot tariefsverlaging en dat kan weer aanzienlijke tekorten opleveren bij de financiering van Hilversum. Moet de omroepbijdrage dan tóch tussentijds fors verhoogd? Dat Hilversum dan, gewoon om economische redenen gedwongen zal worden tot een verheviging van de jacht op kijkers, is in ieder geval wel duidelijk. Grendelt Nederland de toegang tot de kabel niet resoluut af voor elke exploitant in het buitenland, die de Nederlandse kijkersmarkt commercieel wenst te exploiteren, dan worden we het pad op gedreven van een wapenwedloop, die uiteindelijk dwingt tot acceptatie door Hilversum van het Amerikaanse televisiesysteem (zoals door Luxemburg toegepast). Met zwakkere wapens zullen NOS en STER de slag om het publiek niet kunnen winnen.

Weren? Kan en mag Nederland dergelijke programma's van de kabel weren? De vergelijking wordt wel eens gemaakt met de Wereldomroep, waarin Nederland zich ook tot het buitenland richt. Enige bedreiging van een buitenlands omroepsysteem vormtde Wereldomroep echter volstrekt niet. Het is zelfs zo .dat door een verhoging van de omroepbijdrage en opvoering van de radio-reclame op Hilversum het Nederlandse publiek de middelen opbrengt voor deze omroep. De Wereldomroep zou pas met Luxemburg vergeleken kunnen worden wanneer men eenzelfde plannen ging ontwikkelen als in Luxemburg (en Zwitserland): het via satelliet brengen van een hard commercieel tv-programma, in diverse talen, gericht op heel WestEuropa. Inplaats van een lastpost op de omroepbegroting zou de Wereldomroep dan een goudmijntje voor Nederland kunnen worden, zoals de RTL dat is voorde Luxemburgse staat. Het is echter ondenkbaar dat Nederland gaat ondernemen wat Luxemburg doet: de eerste stap zou dan moeten zijn afschaffing binnenslands van het huidige omroepsysteem en aanvaarding van het Amerikaanse stelsel. STER-directeur Smeekes is tegen het weren van buitenlandse zenders op de kabel (maar daarvoor pleit niemand). In gesprek met VU-Magazine blijkt dat hij evenwel anders aankijkt tegen het weren op de kabel van op Nederland gerichte commerciële uitzendingen, ,,Dat is natuurlijk een vorm van concurrentie die je beter niet kunt hebben, maar er zijn natuurlijk vooral cultuurpolitieke overwegingen. Dat Luxemburgse bestel is totaal anders. Het heeft een totaal andere reclame formule. En dan heb ik er alle begrip voor dat men niet aan een buitenlandse zender toestaat om met een volkomen wezensvreemd systeem in Nederland in te breken. In die zin heb ik er alle begrip voor dat men dat probeert af te schermen. Ik denk dat het uit cultuurpolitieke overwegingen een goeie maatregel is. Dat is best te verdedigen. 266

STER-directeur Smeekes

Overal in Europa hebben we gereglementeerde omroepstelsels, die niet zoveel afwijken van de onze. Er is in ieder geval een primaat van de programmering. Welnu, in Luxemburg is er het primaat van de commercie. Dat is 'n Amerikaans soort systeem, dat men over het algemeen in Europa niet wil. Daarom is er ook een goeie rechtsgrond om dat niet zonder meer toe te laten uit oogpunt van cultuurpolitiek. Want het zou natuurlijk van de dolle zijn wanneer je hier in Nederland geen reclame op zondag mag uitzenden en als de Luxemburgers dat wel mogen. En datje hier alleen reclame in blokjes rond het nieuws mag uitzenden en die Luxemburgers doorspekken hun programma's met reclame." — U zou dan protesteren en zeggen: ik wil hetzelfde? ,,Nou, of ik zou protesteren... Ik zou er in ieder geval op wijzen dat wij in die omstandigheden niet de gelijke middelen hebben om te concurreren. En dat de reclame-opbrengsten derhalve zouden teruglopen. Want 'n aantal van mijn klanten zouden die meer sappige reclame-formule kiezen. Ik krijg dan ongelijke middelen. En ik zou er op wijzen, dat ik 't door die en die oorzaak niet zou kunnen halen." — U zou dan ervoor pleiten: geef mij dezelfde wapens? ,,0f: neem de ander die wapens af. Ik wil een vergelijkbare concurrentiesituatie. Daarvoor zijn zeer goede gronden. Niet wij vormen een uitzondering in Europa, nee de Luxemburgers vormen die uitzondering. Zij zullen zich moeten aanpassen. Ik zou er in zo n situatie op wijzen dat we ongelijke middelen hebben. En dat dan niet van ons verwacht kan worden dat wij succesvol opereren op de reclame-markt." Later kan in ieder geval niet gezegd worden dat de STER-directeur het niet heeft gezegd. (BvK) vu-Magazine 10 (1981) 7 (juli)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 292

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's