GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 36

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ralph Nader, Amerika's Koning Klant:

,Zoals het er nu voorstaat, krijgen de monopoliemaatschappijen ons toch wel' De paradoxale strijd van consumentenadvocaat nummer één Het hoofdkwartier van Ralph Nader's consumentenorganisatie „Public Citizen" ligt aan de rand van een wat vervallen wijk in Washington, D.C., hoofdstad van de Verenigde Staten. De burelen zijn uiterst sober ingericht, bijna streng, veel donkerbruin hout, hoog plafond, weinig licht en vrijwel geen decoraties aan de muur. Achter de rug van Nader staat een ouderwets schoolbord, op zo'n ezel. Een haastig handschrift vermeldt daarop allerlei kwalijke gevolgen voor mens en milieu tengevolge van gedragingen en handelingen van big öus/ness in de VS. Roken is er tijdens ons interview met Nader niet bij, maar ook het serveren van het inmiddels traditionele kopje koffie blijft achterwege. En dat valt moeilijkerte verteren. door Peter van Deutekom

Ralph Nader, (46) praat langzaam, in lange zinnen. Hij neemt alle tijd voor de beantwoording van de vragen, duidelijk en zonder aarzeling. Naast hem zit William Taylor, adjunct-hoofdredacteur van de ,,Multinational Monitor", sinds februari van dit jaar het maandblad van Naders organisatie, zo nu en dan vult hij Nader aan, met name daar waar het gaat om publicitaire aspecten van de organisatie. Al sinds de jaren zestig is Nader de meest uitgesproken en vooraanstaande consumentenadvocaat in de Verenigde Staten. Zijn grote faam kreeg hij bij zijn strijd tegen de Amerikaanse autoindustrie die hij in één van zijn boeken, Unsafe at any speed, beschuldigde van onverantwoordelijke en ongeoorloofde praktijken en het bewust veronachtzamen van elementaire veiligheidsaspecten bij de bouw van de vehikels. In een soort ,,David en Gollath"-gevecht sleepte hij de machtige autoindustrie voor het gerecht, tot in hoogste instantie. Nader kwam als overwinnaar uit de juridische strijd en het resultaat was dat ,,Goliath" vele miljoenen dollars schadevergoeding moest betalen aan nabestaanden van verkeersslachtoffers en tevens miljoenen automobielen van de weg af moest nemen

34

om noodzakelijke verbeteringen aan te brengen. Nader's faam was voorgoed gevestigd en de jaren nadien scoorde hij een hele reeks successen in de strijd tegen de big business in de Verenigde Staten, de multinationals. Het ,,grootkapitaal" kortom.

Hoewel Nader nog altijd geldt als de meest effectieve en succesvolle consumentenadvocaat, en de nadruk nog steeds ligt op het bestrijden van buitensporigheden van de grote maatschappijen en van de regering die hij inkapseling door en collaboratie met het bedrijfsleven verwijt, is er toch een verandering merkbaar. In zijn strijd tegen ,,het grootkapitaal" richt hij zich niet meer eenzijdig op het zakenleven. Hij verkondigt nu openlijk de stelling dat de ontwikkeling van nieuwe partijen in de VS, naast de Republikeinen en Democraten, de enige manier is om de toenemende macht van de maatschappijen te breken. Zelf scoort hij nog vrij hoog in allerlei opiniepolls over de meest betrouwbare en favoriete politici, maar hij zegt nü, in de huidige politieke verhoudingen beslist geen grote politieke loopbaan te ambiëren. Hij wil niet in een corporate prison leven, zegt hij. Voorlopig valt de nadruk, ook in het gesprek, op zijn verhouding met en activiteiten tegen de grote maatschappijen. Tenslotte geldt hij in de VS nog steeds als de ,.aartsvijand van het grootkapitaal". Nader; ,,ln onze activiteiten heeft een grensverlegging plaatsgehad. We kijken nu ook naar de gedragingen van Amerikaanse maatschappijen in het buitenland. Dat is

VU-Magazlne10(1981)1 (januari)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's