GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1982 - pagina 373

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1982 - pagina 373

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

in botsing kwamen met zijn sterk nationale overtuiging, maar ook nog enigszins op mij overgingen." Later zal Hitler, als hem dat van pas kwam, zich veelvuldig beroepen op anti-judaistische en anti-semitische uitspraken van leidende figuren in de geschiedenis van de christenheid, maar al in het begin jaren twintig verschijnenden pamflet van Eckart ,,Het Bolsjewisme van Mozes tot Lenin, Tweegesprek tussen Adolf Hitler en Mij" toont Hitler een diepe afkeer van de christelijke leer zelf. Dat was, net als het jodendom, een vorm van bolsjewisme, zegt hij. De ,,jood Paulus" was met zijn oproepen tot liefde en broederschap verantwoordelijk voor het ontkrachten van het christendom: „BroederscA7ap.'Pac/ï/s/ne.'Geleuter! En de jood triomfeert!" In zijn tafelgesprekken tijdens de oorlog zal hij dit soort opmerkingen herhalen.

Hitlers „theologie"

bijzonder karakter een volkskarakter was, nogmaals zo nadrukkelijk mogelijk bevestigde: het Zionisme." Er waren weliswaar ooi< Joden in Wenen — de meerderheid, volgens Hitler — die het met een dergelijk vastleggen van haar houding niet eenswas en in haar hart zelfs scherp afwijzend daartegenover ^tond, maar dat waren volgens Hitler ,,opportunistische uitvluchtjes". Want de z.g.n. „liberale Joden" ontkenden immers niet, dat ook de Zionisten Joden waren, maar vonden alleen, dat het Zionisme, dat immers een openlijke erkenning van het bestaan van een Joods volk inhield, onpractisch en misschien zelfs gevaarlijk was." Deze ,,schijnbare onenigheid" wekte zelfs Hitlers ,,weerzin" op. Hij vond dat leugenachtig en onwaarachtig. En dan gaat Hitler steeds scherper op Joden in Wenen letten. Hij meent onzindelijke kleding waar te nemen, een weinig heldhaftig voorkomen, culturele bedervers op het gebied van kunst, literatuur, film en toneel, 'n grote invloed in de pers, aanbevelers van de Franse cultuur en civilisatie, bevuilers van het eigen geboorteland, de geschiedenis daarvan en de grote mannen daarin, enzovoorts. Maar de doorslag geeft tenslotte dit: ,,Toen ik zag dat de Jood leider der sociaal-democratie was, begonnen mij de schellen van de ogen te vallen. Dit maakte voor mij een einde aan een lange innerlijke strijd.''

Wereldburger af In welke bewoordingen schetst Hitler zijn ,,ommezwaai"? .,lk was van half-overtuigd wereldburger tot fanatiek anti-semiet geworden." Dat zijn volgens hem de begrippen die tegenover elkaar staan, althans zo heeft hij dat beleefd: wereldburger/anti-semiet. Ook als hij duidelijk wil maken dat zijn vader geen antisemiet was, doet hij dat in deze bewoordingen: „Hij was in de loop van zijn leven tot min of meer wereldburgerlijke opvattingen gekomen, die niet alleen niet vu-Magazine 11 (1982) 10 oktober

Speelt theologie geen rol in Hitlers bekeringsverhaal, elders in Mein Kampt ontwikkelt hij een eigen,,racistische theologie". De Ariër is ,,het hoogste evenbeeld des Heeren". ,,Wie het waagt om de schennende hand uit te strekken naar het hoogste evenbeeld des Heeren, pleegt daarmee heiligschennis tegen de Schepper van dit wonder, en helpt ons uit het paradijs verdrijven." Een wereld van bastaards, of een wereld waarin negers dé toon aangaven, is voor Hitler het einde van alle menselijke begrippen van schoonheid en verhevenheid. De kerken moeten ophouden zending onder negers te bedrijven en hun onderlinge strijd (roomsprotestant) staken. Het gaat erom of de Arische mens blijft of uitsterft.,, Juist de man, die volks denkt, zou het nu als zijn heiligste plicht moeten beschouwen, om, binnen zijn eigen kerkgenootschap, er voor te zorgen, dat men niet altijd praat over Gods wil, maar dat men die ook daadwerkelijk vervult en Gods werk niet laat aanranden." De,,hoogstaande mens", de Ariër dus, moet heersen op aarde. Eerst dan, wanneer hij ,,heer en meester" op aarde is, zal misschien de pacifistisch-humanistische idee van grote waarde zijn, maar eerst zal er strijd moeten worden geleverd, meent Hitler. Anders loopt het uit op barbarendom en tenslotte chaos. Dat is een kwestie van „onwrikbare natuurwetten". Daaraan hebben de mensen het leven op aarde te danken en niet aan ,,een paar krankzinnige ideologen" QNWson met zijn Volkenbond). Hij ziet de aarde dan reeds weer zonder mensen door de ether zweven. Het „internationale Jodendom" nu acht Hitler de grootste bedreiger van het Arische ras. Hij meenteen ,.Joodse staat" waar te nemen die territoriaal volkomen onbegrensd is. Overal vestigen zich Joden. Hitler acht de Jood „een typische akrasiet, die ten koste van zijn gastheer leeft, die ziafTa^k een schadelijke bacil over een^j;Qter terreij/uitb\idt (...) maar waar hij verschijnt, \ \\\ ' fimlL^i I i i i h \ of langere tijd het volk dat rteATTlherben^fZoTewWAjÖe Jood te allen tijde in de state\de^B^ere volkersen Je ^ a f , welke. n zolajt daar zijn eigen staat di onder denaam,, godsj instiA^akte" ing-. De ,,Joodse leer v vfl^fgens Hitler eigenlijk niejB nieu' d jl^erkelijkheid s l e c h t s , ^ n zee ud beginsel e l n zeer an een bepai e p\itieke oude opvatting in geloofsbelijdenis herleve cheid alle rassen. „De Joodse leer van het Ma, [ismmNijst het aristücratisch.principe der natuur af lus Hitler,,,en zef op de plaats van het eeuwige vo techt der kracht en der

339

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1982 - pagina 373

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

VU-Magazine | 484 Pagina's