GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1985 - pagina 307

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1985 - pagina 307

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

,^0s&)m!m!m^m^si^mm&-

Idealist of miserabilist, feit is dat de lof die Boon inmiddels is, en nog steeds wordt toegezwaaid, hoofdzakelijk uit het buitenland — met name Nederland — afkomstig is, en eerst in de allerlaatste plaats uit België. Boon, die algemeen als belangrijkste Vlaamse auteur van deze eeuw wordt gezien, heeft het er wellicht zelf ook naar gemaakt. In zijn 'kleine oorlog' schreef hij immers: ''LAK AAN EEN VADERLAND al is heel de wereld nu Belgisch gezind. Ik ben maar een mens die verlangt naar een beetje eten op tafel en wat kolen in de kachel, die verlangt naar de warmte van het bed en het lijf van de vrouw en de ogen van hetkind, die zich niet de navel van de wereld voelt maar een mens onder de mensen, die de mensen liefheeft EN NIET DE VADERLANDEN." Zo'n houding maakt een toch al opvallend non-conformistische profeet kennelijk niet geliefder in zijn land van herkomst. Zo is na jarenlang touwgetrek nu vrijwel zeker dat het als eerbetoon aan de schrijver bedoelde monument, voorstellende Jan de Lichte —

één van Boons historische romanfiguren, in ieder geval niet in Aalst zal verrijzen. Het burgermansfatsoen blijkt in dat plaatsje, waar Boon werd geboren, leefde, werkte en stierf, een nog onneembare hindernis, de aversie tegen de auteur van onbetwiste meesterwerken als De Kapellekensbaan en Het Geuzenboek nog te groot, en de geest van Jeanne de Bruyn en andere Belgische boekverbranders daarvoor nog te vaardig over het Vlaamse platteland. Ook de Nobelprijs, waarvoor Boon meerdere jaren kandidaat was, kreeg hij uiteindelijk niet, maar dat kan men de Belgen niet verwijten. Daarover uitte Boon zich trouwens even ironisch als steeds. "Die vervloekte Nobelprijs", schreef hij eens aan zijn Amsterdamse uitgever, Martin Ros. "Ik kan het die man vergeven dat hij het dynamiet heeft uitgevonden maar voor de (Nobelprijs had hij de gevangenis moeten ingaan. " ^ GertJ.Peelen

Marja Brouwers, schrijfster van succesvol debuut 'Havinck':

Tr Is helemaal geen aantoonbaar orotere aandacht voor debuten Nederlandse uitgevers krijgen jaarlijks duizenden manuscripten toegezonden van beginnende schrijvers die allemaal hopen dat juist hun boek-in-wording een groot succes zal worden. In de praktijk blijkt die kans op succes zeer gering. Jaarlijks worden er maar ongeveer twintig boeken van debuterende schrijvers uitgegeven, en daarvan zijn er slechts enkele die niet direkt in de vergetelheid raken. Binnen de groep debutanten lijkt momenteel naar verhouding veel aandacht te bestaan voor vrouwen, de "meisjes van de jaren tachtig", zoals het weekblad Haagse Post ze meende te moeten aanduiden. Marja Brouwers, schrijfster van één van de meest succesvolle debuten — Havinck — ontkent dat er opeens meer vrouwelijke debutanten zouden zijn. Ze spreekt daarentegen van een 'media created event': een door de media gecreëerde gebeurtenis, waarbij de indruk wordt gewekt dat de boekenmarkt plotseling zou worden overstroomd door vrouwelijke auteurs.

In november 1983 debuteerde Tessa de Loo met haar verhalenbundel De meisjes van de suikerwerkfabriek. Het boek kreeg lovende recensies en stond 4e|aargang nr 7 |uli augustus1985

enige tijd hoog op diverse boekentoptwintigs. In het jaar daarop scheen het aantal debuten opzienbarend te stijgen. Veel aandacht kregen bij voorbeeld Hermine de Graaf met Een kaart, niet het gebied, Nelly Heykamp met Onttroning, eveneens een verhalenbundel. Bas Heijne met zijn roman Laatste woorden, Adriaan van Dis met Nathan Sid en Marja Brouwers met Havinck. De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) kwam in november 1984 met een literaire boekengids, geheel gewijd aan De Debutanten. Samensteller Rudie Kagie telde toen 24 debuten waarvan 6 door vrouwen waren geschreven. Literatuur-socioloog Ton Steijger, werkzaam bij de Katholieke Hogeschool te Tilburg, heeft zich onder andere beziggehouden met een onderzoek naar de ontvangst van literaire debuten in de pers. Hij berekende onlangs het aantal teksten van de afgelopen jaren, verdeeld naar mannen en vrouwen. Jaar:

Totaal:

Mannen:

Vrouwen:

1981 1982 1983 1984

12 10 20 26

10 6 16 18

2 4 4 8

In 1983 doet zich een plotselinge stijging voor die in 1984 doorzet. Vertaalt deze stijging zich ook in een grotere belangstelling voor debuten en hogere verkoopcijfers? Marja Brouwers heeft daar een duidelijk 257

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's

VU Magazine 1985 - pagina 307

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's