GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 58

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Islam geeft nieuwe dimensie aan het verzet in Zuid-Afrika;

'Ag, die Boere, hulle is dom!' Een nieuw verschijnsel in de strijd tegen apartheid in Zuid-Afrika is het groeiend verzet onder de moslims in dat land. Apartheid verdeelt, maar het verzet ertegen blijkt tegenstanders van verschillende religies te verenigen. Bij de door dr. Allan Boesak geïnitieerde mars naar de Pollsmoorgevangenis (waar Nelson Mandela gevangen zit) op 28 augustus 1985, liepen gereformeerde predikanten arm in arm met moslimse geestelijken. Een opmerkelijke ontwikkeling.

priesters dienden volgens VOC-voorschriften "in ketenen geslagen te worden". Pas in 1804, tijdens de tweede Britse bezetKort voor president P. W. Botha buiten- ting van de Kaap kon de islam voor het landse televisieploegen onder censuur stel- eerst publiek beleden worden met goedkeuring van de autoriteiten. de, vond voor het oog van de camera's een Dat anti-moslim sentimenten nog sterk leschietpartij plaats die bekend zou worden als het Trojaanse paard. Tijdens een de- ven bij veel Afrikaners bleek bij het refemonstratie van scholieren in Athlone bij rendum onder de blanken over de nieuwe Kaapstad doken plotseling soldaten op uit grondwet op 2 november 1983. Afrikaner een container achterop een vrachtwagen. politici ter rechterzijde van P. W. Botha Zonder waarschuwing begonnen zij te waarschuwden tegen de deelname van moslims aan het nieuwe politieke systeem. schieten. Drie jongeren werden dodelijk De islam werd een bedreiging genoemd getroffen. Een van hen was moslim en zijn begrafenis bracht duizenden op de been. voor het christendom. Allah werd beschreVeel Anglicaanse priesters woonden de ven als afgod en moslims als mensen tegen plechtigheid voorafgaande aan de begrafe- wie men zich zou moeten beschermen. De overgrote meerderheid van de moslims nis bij. Tijdens de dienst vuurde de politie traangasgranaten af op de binnenplaats in Zuid-Afrika (in totaal ongeveer een half van de moskee en schoot met scherp: een miljoen) is Soenniet. Een Sji'ietische groep dode en drie gewonden. De daaropvolgen- laat zich inspireren door de gebeurtenissen de begrafenis bracht nog meer mensen op in Iran. Dat groepje is fel gekant tegen de de been. Tientallen priesters brachten, sa- multiraciale oppositiebeweging, het Vermen met moslimse geestelijken de dode enigd Democratisch Front, UDF. In tegenstelling tot de grootste beweging onder de naar zijn laatste rustplaats. De contacten beperken zich niet tot begra- moslims in Zuid-Afrika 'The call of Islam' die zich aansloot bij het UDF. fenissen. Tijdens de eerste kerkdienst na zijn vrijla- 'The call of Islam' richt zich volledig op ting uit detentie had Allan Boesak (gerefor- Zuid-Afrika en laat zich niet leiden door meerd) Sheikh A. G. Gabier, de voorzitter islamitische stromingen in andere landen. van de Muslim Judicial Council onder zijn Moulana Faried Esack is coördinator van 'The call of Islam'. Hij was in Nederland ter gehoor. gelegenheid van de consultatie van de Nederlandse Raad van Kerken over Zuid-AfriSoennieten In de loop van twee eeuwen kwam de islam ka, eind vorig jaar. Bij aankomst op Schipnaar Zuid-Afrika. Tussen 1667 en 1834 ^^Yj^j$M^^^PM^iMwsmmmÊmmmmmMmmmmmmmmmmmmmmmm'^ werden Maleise politieke gevangenen en slaven naar de Kaap gehaald om in de beAantallen moslims in Zuidhoefte aan goedkope arbeid te voorzien. Afrika. De cijfers zijn van In Natal kwamen, behalve als contractar1980 beiders voor de suikerplantages, na 1860 'Kleurlingen' 164.000 veel Indiërs als handelslieden en zakenlui. Indiërs 154.000 Onder hen waren grote aantallen moslims. Zwarten 8.000 Zij genoten grotere religieuze vrijheid dan Blanken 2.000 hun geloofsgenoten aan de Kaap, maar huizenbezit of eigendom van land was hen Bron: G. Lubbe Islam in South niet toegestaan. Aan de Kaap verboden de Africa: enemy or ally?, in New gereformeerde kolonisten alle religieuze faces of Africa, Pretoria, 1984 activiteiten van de 'Moren' (moslims). Hun

van een medewerker

52

hoi werd de geestelijke voor enige uren opgesloten in een cel. De grensbewaking ontdekte dat een cijfertje van zijn geboortejaar in zijn paspoort was veranderd. Dat was ook de reden dat hij slechts een visum voor een paar dagen kreeg en voortijdig ons land weer moest verlaten. Ook het vertrek van Schiphol ging niet probleemloos. Tot voor kort hoorde je eigenlijk weinig over de moslims in Zuid-Afrika, hoe komt het dat zij vrij plotseling zo massaal de straat opgaan? Faried Esack: "De moslims hebben zich in Zuid-Afrika nooit op religieuze basis tegen de apartheid georganiseerd zoals verschillende kerkelijke groeperingen dat wel deden. De reden dat dat nu wel gebeurt is het meedogenloze optreden van het apartheidsregime. Het heeft dus meer met de escalatie van de strijd in Zuid-Afrika te maken dan met de opleving van de islam wereldwijd. Belangrijker dan wat er in Iran gebeurt is de radicalisering van de situatie in Zuid-Afrika zelf. Je kop in het zand steken kan niet meer en je wordt gedwongen partij te kiezen. De moslim-gemeenschap vormt daarop geen uitzondering. Twintig jaar geleden hadden naar mijn gevoel de moslims al duidelijker moeten kiezen. Maar je ziet parallellen met het christendom, daar ging het ook allemaal niet zo hard, maar waar nu de opkomst van bevrijdingstheologie te zien is, niet alleen in Zuid-Afrika, maar over de wereld. De islam kent iets soortgelijks en de redenen daarvoor liggen in de sociaal-economische verhoudingen in Zuid-Afrika zelf." Martelaarschap "De islam brengt wel eigen dimensies mee in het verzet die je niet vindt in het christendom. Bij voorbeeld de bereidheid je leven te geven voor de strijd. In het christendom wordt veel gesproken over Christus die zijn leven gaf voor de mensheid, maar dat betekent niet dat christenen in het algemeen daartoe bereid zijn. De moslim denkt daar anders over. Sterven voor de waarheid staat bij ons veel hoger aange-

VU-MAGAZINE -

FEBRUARI 1986

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's