GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 179

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 179

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrije studierichting voorziet in behoefte

Hogeschool Holland biedt scala van HBO-opleidingen D e n a a m H o g e s c h o o l H o l l a n d heeft n o g n i e t w a t m e n n o e m t een vanouds gevestigde reputatie. Geen w o n d e r : hij is n o g g e e n a n d e r h a l f jaar o u d . M a a r de o p l e i d i n g e n die d e z e v l a g v o e r e n , zijn niét v a n v a n d a a g o f g i s t e r e n . A l v e l e j a r e n zijn z e g o e d e b e k e n d e n bij m e n s e n die n i e t g a u w de v e r g i s s i n g z u l l e n b e g a a n , e e n V U - b u s j e te r a n g s c h i k k e n o n d e r de v e r v o e r m i d d e l e n .

Vroeger heetten ze de VL-VU, de V L - M O en de GijsbreghtAcademie. De eerste twee gingen uit van de stichting De Vrije Leergangen, wier wieg in de achtertuin van de VU stond. In 1986 verenigden de drie zich. Dit was deels te danken aan minister Deetman. Hij vond de organisatie van het hoger beroepsonderwijs in Nederland veel te kleinschalig en onoverzichtelijk en nam maatregelen om de honderden HBO-instellingen te laten fuseren tot enkele tientallen hogescholen. Maar de drie hadden ook zelf het idee, dat een fusie hun goed zou doen. Voorlopig hebben ze gelijk gekregen. Als Hogeschool Holland staan ze sterker in de nationale strijd om de HBOmarkt dan wanneer ze op hun eentje waren gebleven. De Hogeschool Holland telt een kleine 5.000 studenten. De meesten van hen volgen deeltijd-onderwijs aan wat vroeger MO-opleidingen heetten. Het zijn er zo'n 2500. Ruim 1500 studenten staan ingeschreven aan de voltijd-opleiding voor leraren, de voormalige VLVU. De HBO-V van de hogeschool, de vroegere Gijsbreght-Academie, herbergt ongeveer 650 studenten. In augustus 1987 werd de hogeschool uitgebreid met een deeltijd-HEAO. Voor het eerste jaar daarvan meldden zich een kleine 200 jongeren en ouder. Om het globale beeld van wat zich onder de vlag van de Hogeschool Holland allemaal afspeelt, te completeren, moet ook melding worden gemaakt

van de Amsterdamse Academie. Dit is een opleiding voor hoger kader in de wereld van banken en financiën, in 1987 ontstaan uit een gezamenlijke inspanning van de Vrije Universiteit en de Hogeschool Holland. Naar omvang komt ze overeen met de HEAO. Niet alleen leraren Deze beknopte schets van wat de Hogeschool Holland heeft te bieden, kan licht de indruk wekken, dat de instelling zich vooral bezighoudt met het opleiden van leraren. Vier van de vijf studenten bevinden zich immers in de sector die vroeger door de VL-VU en de V L M O werd bestreken en dat waren vanouds opleidingen voor een onderwijsbevoegdheid. Toch klopt deze indruk niet helemaal. En hij wordt met het jaar onjuister, al was het maar omdat de HEAO en de Amsterdamse Academie nog maar in de kinderschoenen staan. De voornaamste reden waarom de Hogeschool Holland ook op dit moment niet kan worden gekenschetst als voornamelijk een instituut voor aanstaande leraren, ligt echter elders. Al vele jaren trokken de lerarenopleidingen ook studenten aan, die helemaal niet op een baan in het onderwijs mikten. Wat hen dreef, was de begeerte zich gedegen kennis en vaardigheid op een vakgebied te verwerven, die hun in het bedrijfsleven en bij dienstverlenende instellingen te stade konden komen. Dit verschijnsel is merkbaar in omvang toegenomen, sinds in 1986 een nieuwe wet op het

Aan de Wildenborch in Diemen is de Hogeschool Holland gevestigd hoger beroepsonderwijs werd ingevoerd. Sedertdien oefenen de lerarenopleidingen, zowel die in deeltijd als in voltijd, een groeiende aantrekkingskracht uit op mensen die in de gaten hebben, dat ze aan een opleiding voor leraren een solide vorming kunnen krijgen, waar ook buiten de school vraag naar is. Deze studenten kiezen een onderwijspakket dat op hun beroepsperspectief is afgestemd en vaak weinig rekening houdt met de traditionele scheidslijnen tussen de negentien schoolvakken waarin men zich aan de hogeschool kan bekwamen. Zo ontstonden 'vrije studierichtingen'. Een aantal daarvan heeft inmiddels, gezien de interesse die studenten ervoor aan de dag leggen, een formele status gekregen. Voorbeelden zijn de voltijdstudies Cultuur en Beleid, Voorlichting en Informatie en Natuur en Milieu. Tot de vrije studierichtingen die in deeltijd worden aangeboden, behoren Kunst, Cultuur en Educatie, Wiskunde en Informatica en Wiskunde en Techniek. In augustus 1988 start de Hogeschool Holland ook met een opleiding tot nationaal toeristisch gids. Daarnaast omvat het aanbod in deze sector ook studierichtingen die al verscheidene jaren van het M O ' pakket deel uitmaken. Pastorale theologie bij voorbeeld, en allerlei varianten van pedagogiek. Heel interessant, zegt de lezer misschien, maar vanuit welke 3

motieven gebeurt dit nu allemaal? Anders gezegd: wat is de signatuur, de identiteit van de Hogeschool Holland? Tot voor kort ging de hogeschool uit van de Stichting voor Christelijk Hoger Onderwijs. Inmiddels heeft die het woord 'christelijk' in haar naam vervangen door 'protestants-christelijk en rooms-katholiek'. Niet dat dit een hemelsbreed verschil zou maken, maar de protestanten die vanouds het bestuur over de instelling voerden, hebben intussen gezelschap gekregen van enkele rooms-katholieken, en deze zagen hun inbreng toch liever wat nauwkeuriger geafficheerd. De grondslag van de stichting is bij dit alles onveranderd gebleven. Ze 'streeft ernaar haar arbeid in gehoorzaamheid aan het evangelie van Jezus Christus te richten op het dienen van God en Zijn wereld'. Van alle docenten wordt verwacht, dat ze met deze grondslag instemmen. Van de studenten wordt die instemming niet gevraagd. Iedereen die zich thuisvoelt in de sfeer van de hogeschool, is welkom. Identiteitsvragen stelt elke studierichting op haar eigen wijze aan de orde. Vele studenten hebben de mogelijkheid, een deel van hun studiepakket via een vrije keuze samen te stellen uit cursussen, gericht op levensbeschouwelijke vorming.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 179

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's