GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 32

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

zijn vriendin Toni WolflF hem als een volleerde Beatrice langs de gevaarlijke klippen in het onbewuste. Hieraan danken wij Jungs eerste belangrijke geschriften van na de breuk met Freud. Vervolgens volbracht zijn vrouw Emma het, naast haar taak als moeder van vijf kinderen, creatief te gaan bijdragen tot Jungs nieuwe richting in de dieptepsychologie. Haar studie van de graallegende werd haar levenswerk.

M

arie-Louise von Franz tenslotte stond Jung terzijde bij zijn studie van de Middeleeuwse alchemie, waarvan het Mysterium Coniunctionis oftewel het geheim van de eenwording van de menselijke persoonlijkheid, de centrale problematiek genoemd kan worden. De seksualiteit vormt van

Jungs woontoren in Bollingen aan het

meer van Zurich:

Zo vat Emma Jung in haar studie y^n de graallegende de verhalen ,„

• ,

,

j-iti-r

'De toren gaf me het ™"" Parcival op als een dichterlijke gevoel alsof \k in poging de centrale symbolen van het steen was herboren.' christendom verder te ontwikkelen rond de problemen die in de late Middeleeuwen al dringend om een oplossing riepen. Emma; "In het demonische van de seksualiteit treedt het schaduwaspect en het donkere, dierlijk aspect van het goddelijke bijzonder naar voren. Deze donkere achtergrond van de Eros werd ech-

'Gedachten komen op van eeuwen her - gedachten die dienovereenkomstig vooruitlopen op een verre toekomst.' Carl Jung met zijn gezin in 1918.

ter door de christenen in bijzondere mate verdrongen en is daardoor tot een voor hen gevaarlijke tegenstander geworden." Geen wonder dat de jonge Carl Jung elf jaar na de dood van zijn vader in de armen van Sigmund Freud, de grote theoreticus van de seksualiteit, werd gedreven. Als een stomme Parcival zocht hij bij Freud de woorden die deze Amfortaswond van het christendom zouden kunnen genezen. Maar vanwege Freuds materialistische opvatting van de geest 30

vond Jung die woorden bij zijn grote leermeester niet. Zo merkte Jung al snel dat de diepere psychologische aspecten van een seksuele relatie onderbelicht bleven in Freuds libidotheorie. Dit verschil van mening leidde uiteindelijk tot de breuk met Freud. Achteraf kan geconstateerd worden dat Jung na de breuk met Freud minstens drie vrouwen nodig heeft gehad om seksuaHteit en spiritualiteit in een harmonisch verband met elkaar te brengen. Allereerst gidste

het verlangen naar deze eenwording de 'chtonische', of aardse uitdrukking. Op grond van dit laatste meent Jung dat hij op toepasselijke wijze het baanbrekende werk van Freud heeft voortgezet: "Ik wilde datgene uitdrukken waardoor Freud gefascineerd was - maar wat hij niet kon bevatten. Mijn boeken Die Psychologie der Uehertragung en Mysterium Coniunctionis bevatten mijn gedachten over dit thema. Als uitdrukking van een chtonische geest is de VU-MAGAZINE—JANUARI 1989

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's