GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 6

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De orkaan 'Joan' heeft het stadje Blueflelds praktisch van de aardbodem geblazen. Veertigduizend mensen raakten dakloos; er vielen 23 doden. Een man draagt zijn gewonde kind naar een eerstehulppost. Foto ANP

Mercedes Centeno, moeder van tien kinderen, heeft zojuist haar man verloren, die door de Contra's op beestachtige wijze is vermoord. Foto ANP

gen, is het voor de studenten toch vertrouwd terrein geworden." Om wat voor waarden gaat het dan en hoe zijn die de aanstaande pastores van nut? "Het gaat eigenlijk om heel eenvoudige basisprincipes," vertelt Consuelo Ruiz. "Liefde, de ander accepteren zoals deze is, aandacht voor de ondergeschikte positie van vrouwen, de verhouding van de vader tot de moeder en andersom in het gezin. Ook schenk ik aandacht aan 'ontwikkelingspsychologie en aan de opvoeding van kleine kinderen. Deze kennis kan de pastores van nut zijn bij de zondagsschool bijvoorbeeld. Ook kan dan meer aandacht worden gegeven aan gesprekken met aanstaande echtgenoten om hen voor te bereiden op het huwelijk."

V

oor Ineke Bakker noopte het werken met theologen in een andere cultuur tot bescheidenheid. "Ook voor mij was het belangrijk te luisteren. Ik was mij steeds bewust van het feit dat ik geen Nicaraguaanse ben en dat ik mij dus bescheiden moest opstellen. Wat ik belangrijk vond was het zoeken naar een eigen authentieke Nicaraguaanse theologie. Daarvoor moet je je vertrekpunt kiezen in de bestaande situatie en uitgaan van de religieuze vragen van die situatie. Mijn eigen specialisatie in Nederland - bevrijdingstheologie en feministische theologie - kon ik natuurlijk goed toepassen. Het nemen van de eigen situatie van mensen als startpunt werkte heel verhelderend. Juist omdat ik buitenlandse was kon ik heel open en geïnteresseerd vragen naar die situatie." Consuelo Ruiz en Ineke Bakker besteedden ook veel aandacht aan de positie van vrouwen in Nicaragua. Consuelo Ruiz: "Vrouwen spelen in Nicaragua een ondergeschikte rol op alle terreinen. De kerk heeft daaraan zeker bijgedragen. Naar onze opvatting vormen vrouwen een enorm potentieel als zij zich vollediger kunnen ontplooien dan nu het geval is." Ruiz en Bakker geven in het kader van een pastoraal programma op vrijwillige basis samen met andere docentes workshops voor protestantse vrouwen uit vooral de lagere milieus. De cursussen 4

gaan over concrete zaken als de economische situatie, maar ook over het houden van kippen en varkens. Daarnaast wordt ook aan cultuur aandacht besteed en krijgen de vrouwen les in organisatie en planning. De beter opgeleide vrouwen kunnen ook cursussen volgen over sociale psychologie en feministische theologie.

B

ij de bevrijding van vrouwen speelt de religie zowel een negatieve als een positieve rol. Negatief omdat de kerk vrouwen alleen een plaats in het gezin toekent. Ineke Bakker: "Ruim tachtig procent van alle Nicaraguanen is kathoHek. In 1979 was het aantal protestanten vier procent, maar dat is nu gegroeid tot zo'n vijftien a achttien procent. Onkerkelijken zijn er bijna niet. De groei van het aantal protestanten is niet specifiek voor Nicaragua. Dezelfde ontwikkeling valt onder andere te constateren in Guatemala, Chili en El Salvador. De oorzaak van deze stijging ligt waarschijnlijk in het feit dat de protestanten actieve evangelisatiecampagnes voeren. Een andere oorzaak heeft te maken met de oorlog. Mensen willen in die benarde tijd waarin zekerheid ontbreekt en alles verandert, graag iets dat richting geeft aan hun leven. Bij de protestanten vinden ze dat in een kleine groep, dicht bij huis. Opvallend is ook dat juist veel vrouwen protestant worden. De protestantse kerk staat toch

vrij vijandig ten opzichte van hen. Ze mogen hun haar niet kortknippen en geen make-up dragen. Waarschijnlijk heeft de toetreding tot de kerk te maken met het feit dat hun geloof ondanks alle beperkingen een identiteit verschaft. Niettemin, de Geest is vrij en kan dus ook door vrouwen worden ontvangen, wat voor hen soms de weg baant naar een betere positie in de kerk. Zo zijn er nu enkele Pinksterkerken waar vrouwen predikant kunnen worden." Consuelo Ruiz vult aan: "Vrouwen hebben een dichtere relatie tot God dan mannen. Het machismo leeft nog erg sterk in deze cultuur. Veel VU-MAGAZlNE—JANUARI 1989

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's