GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 433

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 433

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

kerheid wordt veroorzaakt door de grote lichamelijke en psychische veranderingen waar ze in korte tijd mee te maken krijgen, maar ook door de tweeslachtigheid waarmee de sociale omgeving hen benadert. Ze zijn halfwas: geen kind meer, maar ook nog niet volwassen. Zowel thuis, op school, als in de omgang met jongens krijgen ze beperkingen opgelegd. Ze worden geacht deel te nemen aan het volwassen leven, maar mogen geen eigen beslissingen nemen. Daarnaast wordt er een beroep gedaan op hun geweten. Verantwoordelijksheidgevoel thuis, motivatie op school en fatsoen tegenover jongens. Het gedrag dat van hen verwacht wordt, maakt de meisjes onzeker. Elke volwassene heeft immers weer iets anders met ze voor. En de dingen die verboden worden, vinden zij juist zeer interessant en spannend! Zoals met een vriendin naar Hoog Catharijne gaan. Het is voor hen een kwestie van beste maatjes met de omgeving blijven en toch gaan en staan waar je wilt.

E

en slaapkamer met posters van Madonna, Prince, paarden of ballet. Een plank met allerlei snuisterijen. Droogbloemen en make-up, een stereo en poppen. De meeste tienermeisje doen veel moeite om thuis zo'n eigen oase te scheppen. Een toevluchtsoord waar ze zich kunnen onttrekken aan het oog van vader en moeder en waar ze vriendinnen ontvangen. Een andere manier om het ouderlijk gezag te ontduiken, is logeren bij vriendinnen. Dat mag meestal wel; het ouderlijk huis van de vriendin beschouwen ouders doorgaans als een veilige haven. Heimelijk houden meisjes er met andere vrijheidslievende leeftijd- en geslachtsgenoten nóg een leven op na. Een trucje om de ouders in de waan te laten dat ze naar hun pijpen dansen, is het vertellen van de halve waarheid. Zo zegt Marjan thuis wel dat ze bij Monica is geweest, maar ze zegt niet dat er nog vier anderen waren, waaronder drie jongens. Een duur kledingstuk wordt aan de ouders 'verkocht' door te zeggen dat ze zich dan tenminste netjes op een familiefeest kunnen vertonen. En om ruzie te vermijden, verdwijnen pumps met hoge hakken in de tas VU-MAGAZiNE—NOVEMBER 1989

om ze straks op school te verwisselen voor de degelijke stappers die moeder het beste voor ze vindt. "Die dingen zie je aan de lopende band", vertelt De Waal. Zelf herinnert ze zich nog dat haar vader altijd mopperde over haar sterk opmaakte ogen. Kom je uit het kolenhok? zei hij dan. Een stiekem trucje was het gevolg: "Ik bleef me wel opmaken, maar haalde als ik naar huis ging op de hoek van de straat het ergste zwart van m'n ogen." Na het ouderlijk huis is school het belangrijkste door volwassenen gedomineerde socialisatie-terrein in het leven van tienermeisjes. Aan het begin van hun middelbare-schoolloopbaan werken de Gregormeisjes erg hard, zo ontdekte De Waal. Dat komt volgens haar omdat ze nog sterk de behoefte hebben om de volwassen autoriteiten tevreden te stellen. Ze komen graag met een mooi rapport voor de dag, zodat hun ouders niet teleurgesteld in hen zijn. Ze halen hogere cijfers dan de jongens in hun klas. Maar met het vorderen der jaren nemen de prestaties af. In 3-havo en 4-vwo hebben ze zelfs een achterstand op jongens. Docenten en ouders gooien het vaak op het achter de jongens aanzitten, het gegiechel en hun capaciteiten: als het echt moeilijk wordt, redden ze het niet. Volgens De Waal hechten ze op dat moment echter gewoon minder waarde aan de mening van autoriteiten. Waarom een negen halen als een zes min ook genoeg is?

I

nspanning voor school heet in de omgang tussen meisjes, op een uitzondering na, een noodzakelijk kwaad waar je je snel doorheen moet slaan. Om zoveel mogelijk tijd en energie over te houden voor gezellige dingen en het uitpluizen van wat voor soort vrouw je later wilt worden. Meisjes ontdekken dan 'de economie van het schoolwerk', door te taxeren hoeveel inspanning precies nodig is om het minimaal vereiste resultaat te halen, want ze zorgen er wel voor dat ze niet blijven zitten. De tijd die overblijft, spenderen de meisjes graag aan hun uiterlijk. Behalve kletsen over wat er nieuw in de rekken in de winkels hangt, wordt er ook geëxperimenteerd: met

eikaars kleding, make-up, kapsels en het uitproberen van poses. Daarbij is het een must dat ze zich een bepaalde kledingstijl aanmeten, want veel van wat je aantrekt, heeft een diepere betekenis. Hoe je er uitziet bepaalt tot welke groep je hoort. In iemands uiterlijk liggen boodschappen verborgen over levensvisie, vrijetijdsbesteding, muzieksmaak, vrienden en vijanden en houding ten opzichte van volwassenen, schrijft De Waal. Volgens haar oefenen meisjes met deze stijlvorming een algemene vaardigheid in onze samenleving. In contacten met volwassenen wordt immers onder meer informatie over elkaar verzameld door het decoderen van uiterlijke tekens, en wordt mede aan de hand daarvan bepaald of en hoe men met iemand om wil gaan.

'Meisjes trainen elkaar in de sociale vaardigheden, die ze straks als volwassen vrouwen nodig hebben.'

O

p het Gregor zijn 'gewone' kinderen in de meerderheid. Hun kenmerk is onopvallendheid. Ze dragen praktische kleding, die moeder heeft gekocht. Deze kinderen zijn volgens anderen vaak heel aardig, maar nogal sloom, lomp en braaf. De tweede invloedrijke groep, zijn de kakkers. Dure merkkleren, broekrokken, parelkettinkjes, mocassins en grijze flanellen broeken behoren tot hun uitrusting. In de ogen van anderen zijn kakkers meestal verwaand. Dan heb je ook nog de disco's, die zich kleden naar de laatste discomode. Ze vinden dat ze zelf veel meer in het leven staan dan kakkers. Discomeisjes maken zich eerder op dan andere meisjes. Door andere scholieren worden disco's vaak een tikje ordinair genoemd. Apartelingen vormen een vierde groep, die bestaat uit punks, alternatievelingen, hard-rockers en new-wavers. Ze gelden zowel binnen als buiten de schoolmuren als de meest onconventionele jongeren. En om in nog verfijndere typologie te spreken: er zijn op het Gregor ook nog sappies (sportieve 35

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 433

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's