GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1992 - pagina 242

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1992 - pagina 242

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

;• /-r/, >-ay-/- ./•-./-y. •/.•/ y:-^-^ -/•..•/. - A / : / •/. y-.y.^:-/.

y-./.x^-./(-:<-.7-.Vyr-v^:/.\/ -v". >'.•/:'ZTv ritrt» 1. C»#i< «Irt—-.

;•./•.^:/:^:•y•y:•./^^.y-/./^rl•./^-r<^v<^:^^^x•v<•^:/.7'^^v •/••/•-^-^•••^^••^-^:/r/r/>./

/-/•^•>^-:^/-^-;-X--/.>A-V--^X--^.:^-./^-/^N/.V./^-/\^^-^-^-Xr/-Xv:>>^-/.,^-/^'

DE VACUUMTREIN VAN PROF.IR. R.J.G.A. VAN DER HOORN.

gemaakt naar een revolutionair ander spoorsysteem. Het Luchty/\reerstand pubHek krijgt schitterende proefbanen te zien van treinen op monorails, magnetische zweeftreinen, luchtkussentreiVergeten is de lange-afstandtunnel echter nooit. In de nen en noem maar op. Maar het blijft bij experimenten loop van de jaren zestig ontstond bijvoorbeeld in de en tentoonsteUingsattracties. Duitsland koos, toen puntje Verenigde Staten het Tubeflight-project. Daarin wordt een bij paaltje kwam, niet voor Transrapid, maar voor de travliegtuigromp, omgeven door ringvormige draagvleugels ditionelere ICE. O o k Spanje bHjkt in 1992 zijn gloeden met behulp van een straalmotor, met een snelheid van nieuwe hoge-snelheidstrein over twee traditionele spoortussen de vijfhonderd en duizend kilometer per uur door staven naar de Wereldtentoonstelling in SeviUa te voeren. een buis gejaagd. Het systeem zou echter enorm veel D e meest ingrijpende innovatie daarbij is eigerüijk de energie vergen voor het overwinnen van de luchtweervoor dit land nieuwe spoorbreedte, afgeleid van een stand. vroeger in Engeland voorgeschreven maat voor diligenToen in jaren zestig de gedachte aan een Kanaaltunnel ces. weer werd opgepakt, ontwierp het Berlijnse ingenieursIn 1884 werd in de Verenigde Staten de eerste elektrische bureau Boes een in mei 1971 gepubHceerd transportsystramweg geopend, in 1890 was de eerste Londense onteem, dat alle ventilatieproblemen in één klap moest opdergrondse geëlektrificeerd. Andere metro's volgden. lossen. Het idee was: jaag hermetisch gesloten kokers met Daarna begon men bovengronds passagiers of Eurocontainers door een nauwe tunnel met bovenleidingen aan te brengen. D e OOK COMFORTABELE PERSONENCONTAINERS (MET PLAATS VOOR EEN AUTO) KAN MEN IN DE elektrificatie van spoorwegen verHSTT-TREIN LATEN ZAKKEN. minderde de belangstelling voor pneumatische voortstuwing en dat verzwakte uiteraard ook de interesse voor vervoersystemen in buizenstelsels. Deze hebben zich tot dusver dan ook niet in die mate ontwikkeld als Jules Verne verwachtte. Daarbij W^ kan ook een rol hebben gespeeld dat de reeds begonnen bouw van een lange Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk honderdtien jaar geleden uit militair-defensieve overwegingen door het Britse parlement werd stopgezet. Onderaardse tunnelingstechnieken kregen daardoor minder ontwikkelingsimpulsen.

t '

20 vu MAGAZINE JUNI 1992

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1992 - pagina 242

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's