De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 98
LEERREGELS.
8O
zulke
zou willen, voor te schrijven, van dewelke de volbrenging
als Hij
aan den vrijen wil van den mensch hangen zou
Want
gevoelen
dezen
en dat het derhalve hadde
:
—
óf niemand, óf alle menschen die zouden vervullen".
kunnen geschieden, dat
verachtelijk van den dood Christi, erkennen
al te
geenszins de voornaamste vrucht of weldaad, door denzelven verkregen en
brengen wederom
de hel voort de Pelagiaansche dolinge.
uit
IV. Die leeren: ,dat het nieuwe verbond der genade, dat God de Vader, door tusschenkomen van den dood van Christus, met de menschen gemaakt daarin
niet
heeft,
van
verdiensten
dat wij door het geloof, voor zooveel het de
bestaat,
aanneemt,
Christus
voor God
gerechtvaardigd en zalig
gemaakt worden, maar daarin, dat God, afgeschaft hebbende het afeischen van de volmaakte gehoorzaamheid der Wet, het gelove zaamheid
des
zelf
en de gehoor-
alhoewel onvolmaakt, voor de volmaakte gehoor-
geloofs,
zaamheid der wet rekent, en der belooning des eeuwigen levens
waardig acht."
—
gerechtvaardigd
uit
welken
God
(Rom.
3
wederspreken de Schriftuur
25), en
:
uit
Zij worden
genade
om
niet
genade, door de verlossing^ die in Christus Jezus
zijne
is,
door het gelooj in zijn bloed
voorgesteld heeft tot eene verzoening,
24,
:
Want deze
brengen met den goddeloozen Socinus voort eene
nieuwe en vreemde rechtveerdigmaking des menschen voor God, tegen de eendrachtige overeenstemminge van de gansche Kerk.
V. Die leeren: „dat des
verbonds
zijn
verdoemenisse schuldig
is
of
van de schuld dezer zonde Schrift,
welke
menschen
alle
aangenomen
:
in
verdoemd
vrij
den staat der verzoening en genade dat niemand
alzoo,
zijn."
zal
—
worden
Want
;
dit
om
de erfzonde de
maar dat gevoelen
alle
menschen
strijdt
tegen de
zegt, dat wij van nature kinderen des toorns zijn (Efez. 2
:
3).
VI. Die het onderscheid tusschen verwerving en toeëigening daartoe gebruiken,
mochten
opdat
zij
inplanten,
den dat
onvoorzichtigen
God, zooveel
onervarenen
en
Hem
dit
gevoelen
aangaat, allen menschen die
weldaden, die door den dood van Christus verkregen worden, even gelijk heeft willen mededeelen;
maar dat sommigen der vergeving der zonden en
des eeuwigen levens deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid
hangt aan hunnen vrijen wil, dewelke zich voegt
bij
de genade, die zonder
aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere
onderscheid
gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat die genade boven anderen zouden toeëigenen." alsof
zij
dit
onderscheid
in
—
Want
zij
zichzelven
dezen, zich gelatende
eene gezonde meening voorstelden, trachten
het volk het verderfelijk venijn van de Pelagiaansche dwalingen in te geven.
Vn. Die
leeren: //dat Christus voor diegenen, die
God
ten hoogste liefheeft
en ten eeuwigen leven verkoren, niet heeft kunnen noch moeten sterven,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's
![De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 98](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-drie-formulieren-van-eenigheid/1883/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's