Ijzer en leem - pagina 9
rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...
kwaad meer, Rosaeus
God den Heere en met nog
die
al
goede land
in dit
wilden ze dan nu
in
liuu
maar
De
dit het sein
op zichzelf
l)aden
een
toch
kerkgebouw
ze
bede.
AVant wel hadden sommige zwakken onder
,Een schuur of
stal is
afstaan,
hun
geroepen
staande
ons toe, en vroeg of laat zullen we ze toch hebben".
,
Zelfs de Kloos-
terkerk was nog te min", riep Oranje, „de Groole kerk moesten
En
hebben"!
naam
gen
kwam
zoo
dan deze zake,
gesteund, in den
zelfs
toeunialigen
kerkeraad;
deze op het verzoek der gei'eformeerdeu
kerk
mogen gebruiken, opdat
te
en
zie,
toen
,om de Klooster-
ze daar bidden zouden",
hun
we
door Maurits' machti-
besloot
dere stemmen, dien voorslach (sooveel
:
komen
kerken
de
:
stal
zijn
hield toch
wij in schuren en stallen bidden,
om
den ge-
in
hen,
ook goed"!, en had Maurits
maar deze Prins van Oranje
reeds aangelioden,
zoo
gereformeerden
de
den Heere hun God aanroepen mochten
daar
En
dit te moeilijk wierd, ten leste,
opdat
,Wat zouden
om
verwoi'pen.
religie
Kerkeraad, zoo
1617, mocht hun
in
lieve volk,
lugen kring bidden, en liepen daartoe eerst
naar Rijswijk, maar vroegen, toen een kerk in de stad.
sta uiet
ik
zijn
zijn".
gaan staan. In hun Gideon was hun
niet nu,
toen antwoorilde
ééntje"!
de duizenden vromen van
goed-gereformeerden was
Voor de te
uw
vrieml, en staat ge up
,Neeu, Heer Pensionaris, ik sta niet alleen,
:
aenginck)
,by meerin
niet
te
willichen,"
Deze weigei'iug bracht geweldige residentie als
sensatie
teweeg,
zoo in de
den lande. Zoo sterk, dat de toenmalige irenische pre-
in
dikanten het geraden achtten zich te verdedigen. Ten welken einde
hun zegsman
opzettelijk uitsprak:
van deze sake gaarne
zijn
men wel
,dat
predikbeurte en
zijn
wist dat
hij in
regard
kansel aan een gere-
formeerd leeraar zou afstaan, maar dat het hier een ander oogmerk
En
gold". tot
alsnu komende tot de eigenlijke reden, die den kerkeraad
weigeren genoopt had, betuigt Uytenbogaert, ,dat ze den voor-
slach wel
hadden moeien verwerpen,
als
uyt de welcke apparentlijck
formeele scheuringe soude volgen in de Kerke, en mitsdien factie in
den Staat, 'twelck mettertijd sware inconvenienten kon baren."
nu
zat het lijke
in.
De
En
daar
gereformeerden, zoo oordeelde men, brachten de kerke-
gemeenschap
„schismatycken",
in gevaar.
Dies schold
men
ze
,scheurmakers",
,R_yswykloopers", en hun samenkomst noemde
men
laatdunkend, ,de scheurkerk", waarvan Groen van Priusterer, toen Prins
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's