GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 639

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 639

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

633 disch

Nieuwen Testaments, hebben we toen

des

in

ernste

Christus

gekozen en niet Bar-abbas ? Kunnen we betuigen: »Heere! gij weet mijne keuze gij weet dat mijn eenig begeeren naar ü is"? Is het in waarheid aldus met ons gesteld? Kwam er scheiding tusschen ons en de zonde? Zijn we aller zonden vijand? Is het ons tot smarte, dat we den Heere den nek hebben toegekeerd en niet het aangezicht? Kennen we de droefheid naar God? Ziet, dat is juist de jammerlijke uitgieting der zonde, dat we den naam hebben, dat we des Heeren zijn; maar dat we ;

in werkelijkheid der wereld toebehooren.

ge betuigen, dat Christus uw leven werd? dat ge buiten Hem midden in den dood ligt? Waar zijn ze, die dat weten? Waar ontmoet gij ze, die hunne schuld voor God beweenen ? Waar treft gij ze aan, wier ziele overstelpt is, omdat ze Gods wet hebben ge-

Of

Weet

kunt

gij

schonden

't,

?

moet ge weten. Weten moet gij het, dat ge met dat Joodsche volk Bar-abbas hebt gekozen en Christus

En

toch, dat

verworpen. Zalig, die het weten; zalig, die zich daarover schamen voor hun God; zalig, die het betreuren, dat ze wederspannigen zijn. Dat toch is eene vrucht van de zoenverdienste van Hem, die thans tot den kruisdood werd overgegeven. Bar-abbas was een moordenaar. Een oud verhaal zegt ons, dat Bar-abbas ook den naam van Jezus gedragen heeft. De moordenaar, de zielverderver, verbergt gaarne zijn waren naam. Hij noemt zich gaarne Jezus, gaarne Zaligmaker. Want schoon hij u met zich in den dood, in 't eeuwig verderf trekt, doet hij dat onder den schijn van u de zaligheid voor te spiegelen. Satan verandert zich gaarne in een engel des lichts. Hy bedwelmt u. Hij zegt u, dat de weg naar den hemel gemakkelijk is. Dat ge daar kunt leven naar de begeerlijkheid van uw verdorven hart. En overmits ge hem en niet den Heere gelooft, verwerpt ge de sprake van de enge poort. Daar wilt ge niet aan. In uwe blindheid waant ge, dat er nog wel een ander pad is. En ge gaat ijlings voort op dien weg des doods. Heden komt de Heere u nog tegen. Heden legt Hij u de vraag voor de conscientie: Wien kiest gij? Bar-abbas of Jezus? Den dood of het leven? Den duivel of God? Zegt niet, dat het u niet aangaat. Gaat het u dan niet aan, dat uwe ziel in gevaar is? Kunt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 639

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's