GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 217

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 217

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

211 Tot afzwerven geneigd, eigen zin en gedachten te volgen menschelijk te denken over geestelijke dingen en aan het stofbet is immers de belijdenis, dat felijke te blijven hangen, zonder 's Heeren tusschenkomst, het hart daarin telkens weg is? Weg van God en van zijn heil. En dan? o. Dan is het een nieuwe redding als het bestraffende woord des Heeren »Hoe verstaat gij niet?" wordt gehoord. Er is genade in; want immers zóo doet de Heere met zijn volk alleen. Dan het antwoord volgen, want waar de Heere zijn Woord brengt in de ziel, doet het kracht en werkt het ten zegen en de zegen is óok hierin, dat zulk eene les meer van den Heere hen doet kennen, gelijk als van zichzelven. Het wekt het gevoel van afhankelijkheid, en doet verkiezen het plaatsje aan 's Heeren voeten om van Hem geleerd te worden. Gelukkige Maria, die deze plaats verkoos, de Heere geeft er een heerlijke getuigenis van. Het was het goede deel. Welnu, zoo is het doel des Heeren, dat wij, alle eigenwysheid niet achtende, luisteren naar zijne stem, Hem leeren verstaan, ook in zijne wegen en leidingen met ons. wegen en leidingen met u; verstaat gy ze? Het 's Heeren dwaze Gods is wijzer dan de menschen, en het zwakke Gods sterker dan de menschen. En: gelijk de hemel hooger is is dan de aarde, alzoo zijn mijne wegen hooger dan uwe wegen en mijne gedachten dan ulieder gedachten. Voor elke daad Gods staat derhalve de oorzaak boven het natuurlijk verstand, en is noodig, dat de Heere zelf ons leert van zijnen weg. De leidingen Gods gaan meestal tegen menschelijk verstaan in, vandaar het bedillen van die leidingen Gods die ontevredenheid, die opstand, ook in het wedergeboren hart. Toen Asaf in Gods heiligdommen inging, o, toen werd het anders. Toen leerde hij verstaan, dat al Gods wegen goedertierenheid en waarheid zijn. En hoe kwam hij daartoe ? Wie ontfermde zich over hem, als hij in zijne nieren geprikkeld werd, als hij onvernuftig was? Was het niet, zij het met andere woorden, door andere middelen, het Woord des Heeren, dat in zijne ziel daalde » Hoe verstaat gij niet?" Maar hoe heerlijk, niet waar? toen hij verstaan mocht! Zou er geen beschaamdheid des aangezichts bij hem gevonden zijn? o Zeker Want toen werd hem immers openbaar zijn opstand tegen God. En is er voor 's Heeren kinderen iets ergers ? Het is ;

:

moet

;

;

:

I

immers Asaf,

tegen God ? Maar hun God hen des

erkend. In hunne

langen

tijd

blindheid voort,

te

en

maar

's

nu

wordt dan ook denk aan Hij wordt door hen ,

heerlijker, en in

hun onverstand, gaan

Heeren oog

is

zij

soms

op hen en daarom

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 217

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's