Het werk van den Heiligen Geest - pagina 157
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
DE HEILIGE GEEST van Qature
HET :MYSTERIE DER VLEESCHWORDIXG.
IX
nu de oorspron-
ziekte, begeerte, strijd enz. eigen zijn, en dat
»gouden teugel",
kelijke gerechtigheid als een
Tom.
4,
deze
begeerlijkheid,
15, 17, 18),
col.
V.
c.
dezen
gelijk hij het noevat (Castiov.
om
op deze natuur was opgelegd
toom
in
strijd
119
houden en
te
deze ziekte,
onderdrukken,
te
zoodat, toen de oorspronkelijke gerechtigheid of die teugel wegviel, vanzelf
de ziekte, de begeerte, de
en de dood onbeteugeld losbraken. Slechts
strijd
Thomas van Aquinas, aan wien ook
van
de tegenwoordige paus, aan
uit bij
de
en
onder
ten
daarentegen
hield,
dan
belijd
ik,
is
zonde
de
dat
er
zijn
moest,
2.
iets,
dat er
hij
niet
t.
als
een ontstentenis.
En
En
zelve.
in zijn
Sivmd
enkel
ontstentenis
zijn
wel
niet iets stoffelijks
is,
gemis
dit
niet
eerste
moest,
t.
dat laatste nu erkent ook
Theol. prima secundae, q. 82, art.
en berooving is
1,
iets,
is,
oorspronkelijke gerechtigheid, en
w. een ontstelde schikking van de
ziel.
maar ontstentenis van oorspronkelijke
gerechtigheid,
van
onaangetast
oorspronkelijke
maar onze natuur
liet,
gave natuur
gerechtigheid onze natuur volzelve ontredderde, uit de
voegen van haar evenwicht lichtte en bedierf. »Waar onze natuur alzoo bedorven geworden, dat
Een
wij
in
Des zomers
De
is
zonde ontvangen en geboren worden."
voorbeeld heldere dit op. bloeit in
uw
vensterbank een prachtige geranium, gekoesterd
door de warmte en het licht der zon.
komt
1
maar een
dat ontbreekt en
dat, overmits deze oorspronkelijke gerechtigheid tot onze
strekt
tcii
nu ongev^eer oordeelden ook onze vadereu, dat de zonde
zin
behoorde,
Leer
bederf, ontreddering, verbreking en uit
w. het gemis van de
en niet
is
deelen en vermogens der dien
iets,
van de oorspronkelijke gerech-
toestand van bederf, waarin te onderscheiden
maar
liep.
Immers,
dat de oorspronkelijke gerechtigheid tot de
ontstentenis, berooving
verlies,
Thomas Aquinas, waar
In
is.
de zonde ook niets anders dan gemis
voegen lichting van onze natuur
leert,
punt zuiverder
behoorde en er niet bovennatuurlijk bijkwam,
zelve
maar ook ten tweede
tigheid;
de
dit
zonde onder tweeërlei gezichtspunt op.
de
treedt
gemis,
als
en
natuur
menschelijke
dan
op
van wat zonde
dat slechts een bovennatuurlijke genade deze
en
schiep,
van deze gerechtigheid, een puur ontkennend ik
hij
definitie
dat ziekte, begeerte enz. eigenlijk van nature in den mensch zaten,
God hem
tegen
moet getuigd, dat
komt met name
Dit laatste stel ik,
toen
onze niet geringe vreugde, weer met geestdrift
tot
priesters aanbeval,
zijn
Calvijn zooveel dankte, en dien
er
voor
stengels
warmte
verdorren,
dit
nu
?
zie,
de winter valt
vorst, en door die vorst gaat
de
uw
in,
en nu
geranium dood.
bladen verschrompelen, de bloem valt
niet lang meer, of de plant ligt
Hoe komt
Maar
beschimmeld en verrot voor
u.
af,
en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's