Het werk van den Heiligen Geest - pagina 155
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
DE HEILIGE GEEST IN HET MYSTERIE DER VLEESCH WORDING.
Nu ben
blijft
intusschen nog deze vraag ter beantwoording over
heb-
ons die buitengewone werking van den Heiligen Geest te verklaren,
wij
teweeg
waardoor
dat
gebracht,
is
do Zone Gods onze gevallene natuur
kunnen aannemen, zonder door de smet der zonde bezoedeld
heeft
Hoe
:
117
Want
we
wel geven
te
worden ?
voetstoots toe, dat het ons niet voegt of past, uit
nieuwsgierigheid dieper in deze geheimuissen in te dringen, dan zoover de Schrift ons
Heilige
de hand neemt en er inleidt
bij
bedoelen we dan ook niet
Maar
al
de
door
van
reten
hem
openschuift, toch
van
de
beteekenis,
woorden,
die
mag
die
en moet
bij
bezigt,
hij
God
gordijn, dat
een
hij
maar
;
iets
dergelijks
dit en achten het zonde.
den mensch ongeoorloofd
het
is
we
eer verfoeien
;
te willen
spieden en gluren
de Heere niet koninklijk voor
wel terdege zich rekenschap geven
het uitspreken van zulk een mysterie elk der
En
heeft.
dat juist
het,
is
wat bovengenoemde
vraag bedoelt. vleeschwording Christi staat op dit punt in verband met het wezen
De der
zonde,
ziel
en
met het karakter der met
lichaam,
erfzonde,
wedergeboorte
de
Heiligen Geest in de geloovigen, en het
met de verhouding tusschen met de inwerking van den
en is
deswege voor de klaarheid van
onze bevatting onmisbaar, dat wij over de verhouding van Jezus' menschenatuur tot deze gewichtige stukken ons een heldere voorstelling maken.
lijke
De zonde bestanddeel en
ligt is
van
alzoo
niets
niet een soort geestelijke bacterie of smetstof, die als een
is
tastbaren
aard
het bloed van de moeder verscholen
in
de aderen van het kind zou worden opgenomen. Zonde
in
stoffelijks,
is
van aard. Ze behoort
zonde
niets tastbaars, niet tot
is
iets zedelijks
de zichtbare, maar
tot
en geestelijks
de onzichtbare dingen,
waarvan wij wel de gevolgen, vruchten en uitwerkingen kunnen waarnemen,
maar wier wezen aan onze waarneming ontsnapt.
Te
allen tijde heeft
en
aanverwante
de
zonde
niet
daarom de
ketters als
een
Christelijke kerk tegenover de Mauicheërs
en sekten volhardend en volstandig beleden, dat soort stoffelijke substantie
mocht beschouwd, die
ergens als smetstof in ons vleesch en bloed zou huizen, maar dat integendeel de zonde
beschouwd en beleden moest
het ontbreken, het niet aanwezig
zijn,
oorspronkelijke gerechtigheid, waarin
de
hand
Gods
als
de ontstentenis, het gemis,
het derven, het beroofd zijn van de
Adam
en
leefden, tierden en bloeiden, ja,
Eva na hun schepping
uit
blonken en schitterden in
heerlijken luister.
Er
naam
is
noch bestaat over
ook,
erkennen,
onder
hen,
dat »zonde"
is
dit
punt eenig geschil ten principale, van wat
die de paden des geloofs bewandelen,
want
allen
een berooving, en wel de bcrooving, het verlies,
het gemis, de ontstentenis van de »oorspronkelijke gerechtigheid".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's