GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 70

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

70 slilslaan.

lift

zulk

om

((iaborcl.

Ilist.

voorstelliiiji niel

ei'ii

du

do (Iciirve

l'Kjrl.

Ie (hkwijls

de Balaillc des 1'ui.ssances de llercule,

Actes des Apótres genaamd,

iS.*):}.

1.

Toch mocht

377).

herhaald; en toen kort ilaarop de aanvrage of',

zoo

dit

niel gin^,

dan een

mogen spelen door den Senaat in Calvyns lianden om advies wierd gesteld, (Annales Gen 24 Mai loiü. Tom. XXI. p. ^isj) rapporteerde hy op 11 Juni, namens zyn ambtgenooten, dat er tegen het laatste stuk als zoodanig geen bedenking bestond, maar dat om de gevolgen achterwegelaling toch raadzamer was. Van Cop's absolute taal schreef Calvyn aan Kn toen op 4 Juli liet stuk l'\irel: „nullo modo probare pcleram (|uod dixerat". toch publiek wierd opgevoerd^ woonde Virel zelf hel stuk van ihn aanvang tot den einde toe by. „Nunc Indi agumtur," schrijft Calvyn, „adest Viretus Specsliik:

ex composito ilerum

tator, qui

te

nostrum

(t. w. Ds. C.op) ad Hierby 'boude men echter in het oog, dat deze stukken door gewone, algemeen geëerde burgers, en comoedianten van beroep gespeeld wierden. Zie Sïahelin, Joh. niet door Calvin, Leben und ausgew. Schiiflcn. 1ISG3. p. 3!>2/3.

rediit ut furiosuni

sanam mcntem reducat" Ed. Crunsvig. Tom. XXII. p

350.

1

*')

Schelling^

Cf.

Sammtl.

^V('rk(^

Y.

p.

38(i:

„Die unniillelbare Ursaehe

Deun CJoll isl durch sein absolute Identiliil der Quell aller Ineinbildung des Realen und Idealen, warauf alle Kunst beruhl." De strekking hiervan is uitnemend, maar bet „unniillelbare" moei wegvallen; in den mensch werkt de kunst als tweede oorzaak. God werkt rechlslreeks in den mensch, maar in hel kuuslwi'rk van den mensch slechts zijdelings. Vergelijk ook Solger, Carrière, Cousin, zie aant. 14, en vooral Wixckfxmanx, Gesch. der Kunst des AllerIhums. IV. § 22 (ausg. von Lessing 1870): „Die höchste Schönheilist in Golt.uhd

aller

Kunst

ist

Gott.

der Begriiï der menschlichen Schönheit wird vollkommener, jegemasser und

liber-

einslimmender er mil dem höchsten Wesen kann gedaclit werden". En verder: „Dieser Begriff der Scbonheil ist wie eni aus der Materie durchs Feuer gezogener Geist, welcher sich suchel ein Gescliöpf zu zeugen nach dem Ebenbilde der in dem Verstande der Gotlheit enlworfenen ersten vcrnunftigen Greatur." Natuurlijk moet hier met Winkelmanns Neoplatonisme rekening gehouden, en is zijn poging

om met

begrippen te opereeren, niel geslaagd; maar hel

en in de kunsl greep deze zeldzaam '')

Openb. 21

:

1!),

üjiie aestheticns

goddelijke

loch

in bel

schoon

geniale helderheid.

iitel

20.

Hand. der Ap. 1 11: .Jllij) zal alzoo wedoikomcn, hemel hebt zien opvaren."' Coll. Joh. 20 17. •''')

:

gelijkerwijs

gij

Hem

len

:

^'^)

Kortheidshalve verwijs

Thabor. In '')

25

:

Cf.

ik

Uithol Woord.

Exod. 25 9 en van een

O zoowel

:

naar mijn studie over de Verheerlijking op den Ie serie. Dl.

bl.

407.

Hand. 7 44 en Hebr. 8 van de l^'-<'9 als van een

2i, coll. n'J^r»

I.

:

:

5.

Er is in Exod. van de 0'"'^

i^'jpr\

si)i-ake, cii in vers 2i- van de Dr\'22r) (h n n modellen). 5 toont, dat Hebr. 8 geen sprake is van modellen, die hem in visioen geloond zijn. Gedoold wordt op het symbolisch rai)port tusschen de vormen, lijnen, afmetingen, stolTen en kleuren van den Tabernakel en hel Heiligdom daarboven, waarin Christus de vrucht zijner ollerande priesterlijk bedient; ook al ontbreekt alle aanduiding, die ons in slaat zou stellen ons van de materieele zijde des hemels eenig denkbeeld te vormen. Slechts protesteeren we tegen Keil's intellectueele opvatting, alsof slechts symbolische voorstelling van „Beichs go d a n k en" zou zijn bedoeld. Cf. Kkil Gom. op Exodus in loco. Ook op hel lempelgozichl van Ezechiël dient :

hier gelet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's