GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 55

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AANTEEKENINGEN.

') J.Gloël, Holland's Kirclilichcrf Lcben, Bt'iiclit liber einc iiu Auftrag des Königlichen Domdekanatenstifts zu Bcilin unternommeno Sludienroise nacli IToll.ind. Willeiibcrg, N. Hcrrosé. 1885. p. 52.

O. Q. VAN Swi.NüEKEN, Hot Iiedendaag.scli o Slrafi-ccht in Buitenland, Gron. NoordliolT, 1888 p 10. wordt dit principieel verschil lusschen de wetenschap van het strafrecht, met of zonder de Christelijke religie, onverbloemd erkend Michelet had het in zi.in paedagogische studie Nos fils. Paris 1870 pil, reeds v(')(')r hem, zij het ook van het tegenovergestelde uitgangspunt, gedaan evenals Mr. van Houten dit op zijne wijze en zelfs krasser nog in zijn jongste vlugschriil over het Gausalitats gezelz deed. De algemeene overtuiging onzer

Ookdoor JiiH. Mr.

'O

in

Nederland en

;

tegenstanders, dat wie aan de Heilige Schrift, niet in naam, eigenlijk

wetenschappelijk

als

man

niet meetelt,

is,

maar

feitelijk,

vasthoudt,

op de keper bezien, niets dan

een andere vorm, waarin zich deze zelfde tegenstelling uitspreekt- Slechts blijkt telkens weer, evenals ook nu bij den heer Mr. van Swinderen, dat de strekking van dit verschil nog niet doorzien wordt. Het is toch niet genoeg om, gelijk „met de invloeden van het Christelijk bewuslzijn," bij het constadoet, hij teeren der feiten te rekenen. Immers logisch doorgedacht is de tegenstelling, die zich hier voordoet, eerst dan, als men haar gelden laat, niet enkel voor de verschijnselen, waarmee men rekent, maar ook voor het uitgangspunt van zijn eigen denken, en niet minder voor de dispositie van hem, die hel wetenschappelijk onderzoek echter springt terstond de onmogelijkheid in het oog, ouï in eenzelfde ééne vak der rechtsgeleerde wetenschap van uit het ééne, en liet

Dan

instelt.

het

faculteit

andere van

uit

noodzakelijkheid

liet

om

tegenovergestelde standpunt te doen behandelen, en blijkt de tweeërlei wetenschap, die elk haar eigen beoefenaars

voor de

w. de Christelijke en de niet-Christelijke, een eigen hoogeschool te bezitten. Xiet, dit spreekt vanzelf, alsof de beoefenaars der ééne met de beoefenaars der andere geen voeling konden krijgen, noch handgemeen raken; zoeken,

t.

maar omdat doel trelTen,

hel

elk

nooit

ernstig

debat

tusschen

over byzonderheden

beide soorten van beoefenaars, zal hel maar altoos terug moet naar

loopen kan,

eerste deel, eigenlijk naar de inleiding, der

deren

zal

nam

„Donc

:

Ency clopaedie.

Mr. van Swin-

terstond voelen als hy de tegenstelling neemt, gelijk Michelet ze deux principes en face: Ie principe Chrélien, Ie prin-

dit zelf

cipe de '89. Quelle concilialion V Aucune. Jamais Ie pair et Timjamais Ie juste avec l'iujuste; jamais Pair ne se concilieronl ;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's