GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 68

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

08 als

liel

ook

op

,.('>0i\"

lic'giip

liet

voor

iiillt-^

afgeleide begrip van

vall)a;u-

was, zoiull ge

iliis

deze begripsonllcding

Nu

selioone kiinnen ovei brengen.

liet

Het

niet.

selioone wordt gehoord, gezien, gevoeld, genoten, bewonderd, maar als ge erover redeneeren gaaf, toog er rced.s een wasem tusscben u en het scboone object. Alleen

geboren

Dialeclici of

Pliilisters

kunnen

Zweck der Kunst kunne nur

er anders over denken.

Lessings woord:

gaat door zelfs

bij de llouwkunde; inuiieis alleen liet scboone is ook in de Anliiteeluur kunst. Vcigelijk IIahtma.w Ausgew. Werke. lil Bd. il'A. .,Dic si ell u ng der Hauku nst im

,|)er

System der Kunste". ten

S<lni:ilieit

sein",

dki' kiinstlKPiiw niet onbelangrijke olVers

vraagt

, nuttig'' vloeien ook bier een vergelijk, vn te beeriyker zal de bouwnaarinale hel schoono mimlcr «ilVcrs aan de brnikhaaiiicid gebi'achl IiciTl.

koste van de pracliscbe bruikbaariieid. „Sclioou" en ineen,

niet zijn,

maar komen boogslens

^")

Zie Aant.

')

Cf.

(lo.

blz.

de l'arl dans a waar de kunst van Israël zeer

llisloirc

CuiriEZ.

1887.

Toni.

1:20—471) behandeld wordl.

tegenover

tot

.V2.

Pehron et

Hachetle en blz.

Zelfs

die

1\'.

!)<

1'

ii

l

i(|

u

i

l

é.

Paris,

iireedvuerig van

afbeeldingen van de koperen pilaar vindt

318, die van het kapiteel tegenover p

men

'AïlO.

'"') De gewichtige verklaring, waarop we doelen, is te vinden in Calvijns Commentaar op Genesis. Ed. Amsl. Tom. 1 p. 34. i^d. Brunsvig, a. 1882. Tom. XXllI. 20 enz-, sprake van allei-lei technische vindingrijkheid p. \y.\ Kr is in (ien. IV onder de nakomelingen van Kaïn, en hierbij nu tcekent Calvyn dit aan: „Inter niala quae prodienml ex faniilia Cain aliquid boni fuisse admixtum nunc Moses coumiemoral. Artium enim cl aliarum rerum inventio quae ad comnumem vitae usum et commoditateni valcnl, donum est Dei niininie spornendum, et virtus lande digna. Mirum sane est, gentem illam quae magis ab omni integritate desciveraf, non poenilendis dotibus prae aliis Adae posleris excelluisse. Kgo vero inlerprelor, nominalim locjuulimi fuisse Mosen de ariibus istis inventis in familiaCain: ut sciremus non ita fuisse malediclum a Domino, quin exiinia quaedam dona nam probabile est, aliorum ingenium interim non sparserit inter ejus posleros sed fuisse inter Adae filios bomines industrios et solertes, qui suani cessasse industriam in ariibus inveniendis el excolendis exercuerint. Residuam vero Dei benediclionem Moses diserte in ea genie commendat, quae alioqui bonorimi omnium credila fuisset vacua et sterilis. Sciamus ergo, ita privatos fuisse regeneralionis Spiritu lilios Cain, ut tarnen praediti fuerint non contemnendis dotibus, sicuti omnium seculorum experieuiia docet, quantum ad cullum vilao praesenlis. semper .

:

;

:

fulsisse sint

in

genlibus

incredulis

Spiritus

praeclara

divinac

liicis

i-adios:

et

hodie vidcnnis

dona per lolum genus humanum. Sparsim

ut

eliaiu

dilTusa

liberales

Aslrologiam cl leüqnae scientiae a profanis honiinibus nobis (luxcruul. el philosopbiae parles, medicinam. ralionem politici oidinis acceptani illis ferre cogimur. Xec dubium est quin illos tam lihcralilcr dilaverit Doniinus excellenlibus

artes

quo minus excusalionis haberet eorum impietas. Nos autem sic miremur Deus in illos gratiae suae divitias efTudit, ut longe pluris sit nobis regeneralionis gratia. (lua suos electos sibi peculiariter sanctilicat. (Juamvis autem cithaiae, et similium organornm musices inventio, deliciis magis et voluplali serviat ([uam necessitali. nou lameu prorsus supcrvacua censei'i debet: ac nuillo minus per se danuiari mercliir. Damnanda (piidem est voluptas. nisi cum Dei timore. et communi humauae socieijtis iilililate sit conjuncla: sed musicao lalis est ratio, ut gratiis,

(pios

pietalis

abduclos,

laude

accomodari. el honiinibus prode.sse qneat, absint moilo vitiosae etiam inanis oblectatio, quae homines a melioribiis excerciliis vanitate occupel. Caeleruni, ut demus cilhaiae inveiilinii luinime in

ofüciis

illeccbrac:

absil in

piincnduni

esse,

(piain

longe lateque

palcat

artis fabrilis

utililas.

abunde

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's