Het Calvinisme en de Kunst - pagina 79
79 nussvoraclitondon, Fi-iinkreich
opferwilligon
Refcjrniatori.sche
als
sclineldigeii
l*iediger
Manucr
mm
wurden, die in don Niederlandcn das
gebiklet
auUralen,
die in
Volk hcgeisterten, die Spanischen fiewallhenschaft im vieljahrigon unbougsamen HcldcM-Kampreri zn lucclicn, die jenes mamdiaflo Pmilancitlium gnindelcn, deidie polilisclien Fcjlgciiingen aus den Evangeliën zog mid den IVricn protestantischen Staal in Kngland
dem
Amerika
nn<l
Demulliig
anlbautf;.
Hathsclilusse seiner Erwiililung
waren
vor
sie furchllos
(Jolt.
und
aher ruhend auf
den Mensehen, ein sieggewisses und todthereites Kriegsheer der Reformalion gegenüber den Jesuilcn im Diensie Roms. Der harte und strenge Stil, in welehem Sie das
elhisehe Ideal auspnigte. enlhehrt der lieileren Anmutli.
m
unablifingig vor
aher er war nothwcn-
en Sehönheit die Statte zu l)e reit en." Die Kunst in Z u sa m men hang mit der Culturentw, IV. p. dig
11
der
Men
***)
f
rei
veiiiezc hierbij niet uit hel oog, dat
verreweg de meeste
Zie Carrière, 308.
aesllietiei hierin
Zimmermann zegt: ,Das Wesen des wahren Kunstwerkes ist nicht dureh die blosseSehönheit seiner Form, sondern mit dies e ziigleich er si dureh den elhischen Werlh seines (iehalts erschöpft ;' (Cf. Ceseh. des Aesleprincipieel
aan
hel
dan
Calvinisme
gelijk
geven.
Als
hiermede een beginsel uitgesproken, dal op ons tegenwoordig om juist tot onze conclusie te leiden. Iels wat in Zimmermann vooral, die tot de Formalistische school behoort en Herbarts grondgedachte volgt, beteekenis heeft, ook al laat hij er terstond op volgen, wat ook wy zeggen, dat de aestheticus als zoodanig alleen de schoonheid beoordeelt, en slechts als mensch de redelijke waardij. Vergelijk ook G. («üntuer, lik.
I.
p. (iü.)
is
tooneel slechts behoeft toegepast,
(Jrundzüge der Tragischen Kunst; Lpz. darum einer Kunst, die da ohne das Bewusstsein jene naive Goltinnigkeit
sprung und Wesen."
schaiï'en
will.
u.
Berlin 1S85.
p.
509.
,Wehe
ihrer Cüllesverwandschafl,
ohne
Sie sagt sich los von ihrem eigenslen Lr-
En evenzoo Plaxck, „Cesetz und Ziel der neueren Slultg. 1870. p. 113: „Die Wahre Kunst muss nicht nur
Kunslentwickelung,
ganzen Volkslebens, sonderen aueh um dieses sein nalürlicher Erguss seines religiösen (d. h. sittlichen) Gemeinbewusslseins sein." Schoon, hoewel te Hegeliaan?ch is ook wat Portig zegt: „Die echte Kunst wiid nie etwas Anderes wollen und könneii, als dem höchslen, d. h. dem religiös-siltlichen Gehall zur Wiedergeburt und Atiferslehung zu verhelfen in einer Form, duicli welche er ersl wajirliaft lel)t und befruclilend die mallen Herzen der Erdenpilger zu erfiillen imSlande isl." Portio,
überhaupl
ein Heiliglhuin des
zu köiinen, ein unmiüelbarer und
Das Christus Ideal in der Tonkunst, Heilbrunn, 1883. p. 73. Zie ook G. Portig, Das Welt ge richt in der bildenden Kunst. Heilbrunn, 1885. und der Meiich, Lpz. Weigel 18GG. p. 725. p. 9; en H- ülrici, Gott Pagode, Moskee en Kathedraal beheerschen in de ontwikkeling der grondgedachte. Wal echter ook dient opgemerkt is, dal hel niet anders kon. Elk dezer geestesrichtingen was een principieel religieuse. Haar toon, slyl en karakter kon dus niet anders dan uit beur mclaphysische voorstelling geboren worden. Heur ideaal kon op aesthetisch gebied niet prijsgegeven, en hel streven moest wel zyn, om Ware dan ook het Calvinisme alle lagere levensuiling naar dit ideaal op te hellen. "")
elk
Dit feit
dezer
wonil
niel
oiilkenil.
kunslverschijningen
voor de glorie van lu't Eeuwige Wezen opgekomen, en ware ook maar iets anders of minder dan Godzel f geweest, zoo zou ook hel Ca'vinisme den drang gekend liebbeM om zijn ideaal ziidijk aaiiseh)uwelijk te maken, en ongelwijfcld waic er een Calvinistische kuiislweield geboien. Nu echter zijn ideaal, absuluul, tol de glorie van (iodzelf opklom, nu kon er in hel zinlyk schoon geen ladiler van de aarde naar den hemel reiken, en wierd de niel in zoo absolulen zin zijn
ideaal
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's