Locus de Consummatione Saeculi - pagina 229
College-dictaat van een der studenten
227 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
sprinkhanen duiden eene gTOOte massa aan, wier vernieling evenwel de door éen mensch aangerichte, verre overtreft. In de tweede plaats worden die spiinkhanen voorgesteld als dieren, die de werking doen van een scJiorpioen, een dier, dat giftig in de staart is. Dit leger van sprinkhanen dan beeldt eene macht af, die voortkomt uit de nog niet christelijk getinte, maar heidensche volken. Ze putten hunne macht den afgrond (vs. 1 en 2). het hoofd van die massa trekt Apollyoyi op. Ze en deze eerste aanval macht, die op menschen aanvalt
uit
Aan
komen voor
;
maar
de geloovigen, vs. 13
allereerst tegen degenen, die het teeken
„Het eene wee
VS. 12.
— 18.
werken,
Terwijl
is
weggeg?ian,
het
in
eerste
vAet, er
wee
God de gebeden van
hoort
7ilet
dragen,
komen nog twee weeën na
die
zijn
als
eene
niet gericht tegen
is
(vs. 4)
dezen."
heidenmacht verdervend gaat
volk
(vs.
„en ik hoorde eene
13
God was"
cf. 6 9) en op die gebeden worden de sprinkhanen door God in dienst genomen. Zij worden nu eene geordende macht „tweemaal tien duizenden der tien duizenden" (vs. 16) d. i. 2.000.000. Zij mogen een derde deel der menschen vernielen. De onbekeerde wereld vernielt zich zelf dus ('/3 is altijd de kleinere helft). Dit is de afloop van het eerste tableau. De gemeente Gods is verzegeld en de wereldmachten gaan tegen elkander strijden en onderling worstelen, zoodat
stem
uit
de vier hoornen des altaars, dat voor
Va deel gedood wordt. Openb. 10. Dit caput staat geheel op
om hem
zichzelf.
Het roept den ziener apart
dat iets nieuws zich gaat ontsluieren en dat wel door
zeggen,
te
:
van een boeksken, dat open is. De strekking hiervan is deze hier een tusschenschakel, welke ons niet wordt geopenbaard [de zeven donderslagen VS. 3.) Wat deze donderslagen spraken, mocht hij niet schrijven. Bat boeksken heeft hij op bevel Gods o/jp'eö'e/^ew (vs. 9— 11) en dat wil zeggen, da^ middel
:
is
moet reproduceeren.
de profetie
hij
als
het
hij
gegeten
aankondiging van
weeën Dit niet
had,
iets,
werd
Eerst
zijn
was het
buik
zoet in zijnen
wat zoet en aangenaam
is
mond, maar
Eerst dus bevat het eene
bitter. ;
maar het zal
in vreeselijke
eindigen. is
dus
eene
voortgaat,
Openb.
11.
maar
Eerst
intermezzo, waarbij het proces der Openbaring
profetisch
den profeet gezegd wordt, hoe het
uit
zoete
dat boeksken:
hij
zich gedragen moet.
God gaat nu
schiften en de
geloovigen van de huichelaars scheiden. Dit
wordt aangeduid
een beeld,
door
Jeruzalem met den tempel wordt
getoond.
Die tempel bevat drie deelen het heilige
:
:
de ivaarachtige geloovigen
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 229](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's