Locus de Consummatione Saeculi - pagina 261
College-dictaat van een der studenten
259 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Hier wordt dezelfde loop van zaken geteekend. In vs. tegenover de avaaTccaig en wordt gezegd, dat die &dvuzog niet rechtstreeks door den Satan in de wereld is gebracht; maar SI dvd-Qcónov en eveneens is het met de a-vaöTaots, ook deze is di,' dv&gwnov Cor.
1
15
25
:
s.s.
de &ccvatog geplaatst
21
is
n.l.
XQ16T0V.
;
w.
t.
VS. 22, 23).
[cf.
In vs. 24 worden dan de drie machten aangeduid
ccQxn (de Antichrist,) è^ovaia
Satan)
(de
en
dvvafiig
d.
o d-dvarog.
i.
Deze
immers is de eaxcctog s'x^Qog van de drie. We moeten ons dus rekenschap geven van wat we onder dien Dood te verstaan hebben. En nu zegt de apostel in ditzelfde hoofdstuk in vs. 56, dat een
&dvarog
die
opwekt en deze wordt, het
i.
een prikkel, die de energie van den dood
den Kévrgov opgewekt Ktiafia. Immers aan
terwijl de dvvufiLg, die door
cc^iaQxto:,
6 vófiog.
die
Bij
rj
Alzoo: er bestaat eene existentie, een gaf de Schepper een vóiiog, volgens welken dat
is
KTiGiia
kelt.
Kévrqov heeft d. is
ontwikkeling ontstaat er eene
werkt door dien
cpvaig
zich ontwik-
Ktiaiia
in die xTting en die q)vcig
de ^«tJ. De dvva^iig toch van een graankorrel b. v. bestaat God aan dien graankorrel een vó^iog heeft gegeven gaat nu werken, dan wordt de ^ca?}, de halm geboren. Doch ook omgekeerd, vófiog
alleen daarin, dat die dvvaiiig
wil
dat
cpvaig
zich niet onderwerpen aan dien gestelden
MTtöfto!
om
;
in haar tegendeel.
De
creatuurlijke actie gaat
dan slaat
vófiog,
werken
die
in haar tegen-
maar ook dan moet
ze werken naar een regel en daar het Ktiofia geen richting kan voortbrengen, moet het KTiofia wel regelrecht tegenover den vófiog rov @eov gaan, een andere bestaat er niet voor die Kriaig deel;
uit
zichzelf
Waar nu
aldus die
vófiog in
omgekeerde richting werkt, daar
de drijfkracht van die dfiaQzia
is
en
de positieve ontwikkeling van dat
kan het
niet
anders,
door dienzelfden
kan
dood. Ieder
of
nTifffia
is er dficcQTia
dus de vófiog rov @sov. En zou hebben geleid tot het
de negatieve ontwikkeling van dat
vófiog in die bij
blijft
omgekeerde richting leiden
zichzelf deze ervaring opdoen, dat
tot
hij
uricfia
den
levert,
zoo
moet nu
&dvccxog,
met zijn
en
nu
gelijk
den
eigen zonde
maar niet naar willekeur kan omgaan. Men heeft het niet in zijne macht zoo maar naar eigen goedvinden voort te zondigen of de zonde in haren loop te Er
stuiten.
zit
eene
tegendeel omgeslagen
innerlijke drijfkracht in de zonde en deze is de in zijn vófiog rov Gsov.
Dit leidt telkens
dering en de finale levensvermindering voleindiging der zonde
het
Kriofia
o d-dvarog.
weer
tot
De zonde
levensverminis privatio,
derhalve de absolute privatie. Door dien &dvarog als een absolutissimum j)rivatiim over.
In het paradijs stelde
gezegd
is
is
God de Heere den mensch
het overtreden dier wet zult
zijn vófiog.
de
blijft
En nu heeft Hij Adam
den dood sterven, d. i. gij, menschelijk geslacht, gij zult, als gij mijn wet omkeert, in haar tegendeel doet omslaan, niet kunnen rusten, voor gij dien dood ten finale ter prooi zult zijn geworden. :
bij
gij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's