Locus de Consummatione Saeculi - pagina 243
College-dictaat van een der studenten
241
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Thess. 5
1
geven
Ada
:
Van
is.
17
bijgegaan
En
moeielijkheid
apostelen
eene
t'ijdsbepaUng
niet te
niets.
de vorige xQÓvoi,
dat wel,
de achter ons liggende eeuwen voor-
omdat Hij eenen dag
geweten hebben, wanneer
die
dat noch Christus, noch de
ure van de toekomst des Heeren ivezen
concreet door den Heiligen Geest geopenbaard.
dit feit niet
is
des oordeels gesteld heeft.
deze uitingen bestaat hierin,
in
zou. Dientengevolge
dat
verklaring,
dezelfde
de Heere een niemven XQÓvoq ingaan, waarin het Evangelie
doet
zijn,
moet verkondigd.
De
Nu
31.
30,
:
Weer
2.
1,
de tijden weet Paidus
En daarin ligt voor ons gevoel het stuitende. Wij deyiken zoo onivillekeurig, dat die mannen door de optenbaring des Heiligen Geestes alles wisten, maar dat is Zij
onjuist.
waar
ze
konden
er
toch
bepaling van tijd:
mochten
en
dit
niet weten;
en daaroyri konden
zij zich,
over spreken moesten, er niet over uitlaten met eene concrete
maar
moesten
1.
het imminente van het
2''.
de praeparatie
wel handelen over tweeërlei:
zij
omdat men niet weet, wanneer; omdat men niet weet, hoe lang hei nog
feit,
tot het feit,
toeft.
Deze beide momenten volgen daaruit onvermijdelijk.
We op
zien
het
dan ook
in de ajjostolische schrijvers zelf het bewijs, dat
imminente van het
bedoeld
zóó
feit
dat,
is,
hoewel
zij
hun wijzen
spreken
i?i
het
van gebeurtenissen aan de parousie moesten voorafgaan, zij den tijd, die nog zou verloojjoi tot aan de imroiisie, voorbijzagen. Dat blijkt vooral in de Apocalyps, luaar het xaiv wel het imminente aanduidt, maar toch ook die lange reeks van gebeurtenissen insluit. Hoe kan dit logisch? Een reeks van gebeurtenissen kan lang gerekt ivorden, maar kan ook zeer snel op elkaar volgende zijn. Zoo heeft men b. v. uit de aanslibbingen van den Nvjl unllen afleiden, hoeveel duizenden jaren de wereld reeds bestond. Doch zulk eene berekening gaat alleen dan op, wanneer men weet, dat het proces van aanbewustzijn, dat er toch nog eene reeks
slibbing
ten
allen
tijde
even
lang heeft geduurd.
ontwikkeling van het genadeleven
bij
Eveneens
er verschil in de
is
de onderscheidene personen,
zoodat ook dat
kan ivorden bepaald. Wanneer dus de apostel Johannes in de Openbaringen een duur van tijd voor de verschillende stadiën had ivillen aanwijzen, dan zou hij dat xaxv niet hebben gebruikt. De aanduiding van tijd tcordt dan ook altijd in de Apocalyps gegeven met mystische getallen. Psychologisch, ten opzichte van het leven der eigen ziel, ligt de oplossing dezer kwestie in het feit, dat ivie sterft het tijdelijke met het eeuwige verwisselt, evenmin
dat het
door xaiv
chronologisch
de?i blijft
dood of
de
liever
chronologie nog,
dat
dezer
de
wereld
parousie
ophoudt, en zoodoende alleen
onmiddellijk
aansluit
aan
het
sterven.
Als
Faulus
nu
sjjreekt
over het
veranderd
worden
in
een
punt
des
16
t'ijds
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's